Tilbakemeldinger på filmer
NM film 2023Filmutvalget presenterer her juryens tilbakemeldinger på filmene i årets NM i film.
Fiksjon
"Tung bagasje", 1. plass og norgesmester, 77 poeng – Trine Marielle Wik
Trine Marielle har vokst opp i utlandet, men har nå flyttet tilbake til Norge etter å ha fullført en bachelorgrad i juss og internasjonale relasjoner i Edinburgh, Skottland. Nå ønsker hun å være mer i harmoni med sine kreative sider, og heller ta karrieren i en retning hun virkelig brenner for. Hun har ikke mye erfaring innenfor film fra før, men har laget to kort-filmer siden hun flyttet hjem høsten 2022. Til høsten 2023 skal hun begynne på en ny bachelorgrad i Film og TV på Høyskolen Kristiania, og målet hennes er å bli regissør.
Trine Marielle vant klassen Fiksjon med filmen “Tung bagasje”. Her er tilbakemeldingen hun fikk fra juryen:
HOVEDINNTRYKK: En godt laget «film» film. Dette er en av få filmer i konkurransen som ikke er laget for «seg og sine», men for et større publikum. Den skilte seg ut. Her har autor til og med søkt assistanse, fra andre, og fått god hjelp? Ordentlige skuespillere og et viktig tema. Filmen har mange lag, men er alltid utsatt for å bli oppfattet klisjeaktig. Tung tematikk – da er det fint med en uventet og annerledes slutt.
Dette likte vi: Man gikk rett på! (Filmen startet umiddelbart.)
Filmens sterkeste sider: Filmen er godt klippet og føles viktig. Godt bearbeidet manus, bra «location», kostymer og forarbeide.
Det som trekker mest ned: Faren for å bli oppfattet klisjéaktig, men det skjedde egentlig ikke?
Pirk: Føltes unaturlig da hun tok på headset og vi fortsatt hørte morens stemme, samtidig med musikken. (Juryen var delt, noen brydde seg ikke og tenkte det var bra å kunne høre at mora fortsatte..).
Velment til autor: Håper dette var en av mange filmer du får lyst å lage. Du har en heldig hånd med filmproduksjon og «attention to detail» i det du gjør. Fortsett!
"Jeg er Himmelen", 2. plass og sølvvinner, 72 poeng – Harald Lundstein
HOVEDINNTRYKK: Vi liker formatet, filmen, stemningen og lengden! Det som formidles føles mektig og er godt formulert. Juryen drømmer seg vekk og begynner å argumentere for egne synspunkter: Er det mer poetisk å se regnet tromme på bakken vs å falle fra himmelen? De er enige om at «blå himmel og bomullshvite skyer» er det nok av. De følte de «trengte dramatiske bilder og mørke skyer»! Autor kunne til og med «fått holdt» de vakreste sekvensene noe lenger. Autor får skryt for å behandle himmelen som allmektig. Filmen er så bra at vi hadde tålt 30 sekunder mer av den.
Dette likte vi: Nydelig begynnelse.
Filmens sterkeste sider: Dramatikk i bilder og musikk er bra! Godt formulert av karakteristisk «Voice». Du har en heldig hånd med både stemmebruk og lydbilde.
Det som trekker mest ned: Kunne ha våget å holde noen sekvenser lenger. Bildene av månen trekker ned og burde vært kuttet ut. Juryen savner en rulletekst.
Pirk: Ikke alle jurymedlemmene ville gått fra dramatisk himmel til nært på et insekt, på et blad. Hva var det for noe?
Velment til autor: Du har nerve i det du gjør, og du skal ha cred for å ha satt det sammen smakfullt og fint. Du kan stole på dine valg og gjerne kjøre sekvenser av lengre varighet, enn du føler selv. Vi er kommet til at bra bilder godt kan vare lenger!
"Timecapsule", 3. plass og bronse, 67 poeng – Harald Lundstein
HOVEDINNTRYKK: Genialt kommet på! Modige valg. Juryen drøfter: Tenk om skribentens fullendte oppslag kunne ha endret dansk krigshistorie? Autor «skal ha» for å forenkle, symbolisere, iscenesette på en smakfull måte og satse alt på et enkelt budskap.
Dette likte vi: Det raffinerte og smakfulle «settet», med subtil bevegelse i spindelvevet – kunne arket i skrivemaskinen blafret en smule også?
Filmens sterkeste sider: At autor går «all in» med en smakfull scene, et enkelt budskap og en underfundig melding som har en stor kraft i seg; til å endre det danske krigsforløpet. Her er det helheten som blir det avgjørende.
Det som trekker mest ned: Det er vanskelig «å få lest» det arket som står i skrivemaskinen. Fungerer ikke det, går hele poenget tapt. (Jurymedlem trekker fram faren ved at noen komprimerings-codec’er rendrer det mørke «enda mørkere» og kan gjøre teksten utilgjengelig på mindre flater).
Pirk: At arket i skrivemaskinen ikke blafrer ørlite.
Velment til autor: Vi ønsker oss mer av denne typen kreasjoner. I dette tilfellet: Hva kunne vært gjort for å ikke miste seere som ikke klarer å lese det som er skrevet? Juryen håpet dette ble laget for det store lerretet, der det er lesbart og hører hjemme.
"Vondskap", 4. plass, 25 poeng – Svein Varhaug
HOVEDINNTRYKK: Filmen skremte og det var vel meningen? Det ble mye av alt; effekter, skremsler og stygt lydbilde. Juryen velger å kalle dette et Eksperiment. Det er kanskje vi som henger etter her? Ny genre vi burde forstått bedre?
Dette likte vi: Det er kreativt og lekent. Man aner humoren, men mest på grunn av det vi oppfatter som «bad taste».
Filmens sterkeste sider: Bra bruk av varierte kameravinkler.
Det som trekker mest ned: Lyden var grusom. «Null story».
Pirk: Uvant ganglag på nonna.
Velment til autor: Vi ser på dette som «work in progress». Fortsett å leke! Det vil snart føre deg inn i AI, der du vil inspireres til nye eksperimenter. Du behøver ikke lage så skremmende ting, men vi vil ikke styre din kreativitet. Fritt fram og lykke til.
"Hål i byttå", 5. plass, 16 poeng – Terje Idsø
HOVEDINNTRYKK: Casting av kona i porten – episk! Det er tydelig at autor koser seg med å lage film og tar gladelig de fleste rollene for å komme i havn med den endelige filmen. Et eksempel er når han synger hennes strofer også – og lykkes med å få det til å høres ut som at det er hun som synger. Hatten av. Målgruppen er nok opp i alder, noe som fungerer som en boomerang, da de fleste har hørt sangen og vet hvordan historien ender.
Dette likte vi: Viljen til å gå etter ideen og følge den helt fram.
Filmens sterkeste sider: Skapergleden. Den episke scenen der kona står i døren med fulle lydeffekter og max oppmerksomhet.
Det som trekker mest ned: Filmen får et monotont preg ved at autor mangler assistenter som kunne skapt bevegelse i kamera og skapt nye vinkler i sann tid (alternativt, brukt flere kameraer, for å kunne klippe i bevegelse). Filmen får dermed preg av å være laget «helt selv».
Pirk: Går litt tregt. Hva kunne du gjort for å «speede up» noen hakk?
Velment til autor: Selv en film på 5 minutter kunne fortjene at et «filmteam så på saken»: En ville «utfordret på lys» og skapt skygger/highlights i garasjekulissene. En annen ville ført kamera og fått fram bevegelse og andre perspektiv. En tredje person ville instruert deg til å få fram mer av det gutteaktige – eller overrasket deg slik at seeren «kom ut av det» i forhold til den kjente sangen, når du selv ble overrasket av påvirkningen. Den fjerde personen, kona, kunne blitt tillagt en rolle, replikk el.l. som overrasket selv deg! Det er ingen grunn til at filmen skal gjøres enkel, selv om spilletiden er 5 minutter.
Dokumentarisk
"Filmamatøren", 1. plass og norgesmester, 69 poeng – Svein Varhaug
Svein Varhaug deltok for første gang i norgesmesterskapet i film for to år siden og tok bronse. I år ble det gullmedalje i kategorien dokumentar. Vinnerfilmen hans har tittelen Filmamatøren og består av en rekke klipp fra Varhaugs egenproduserte filmer. Klippene er filmet med både eldre og nyere utstyr. Sveins interesse for film startet i 12-årsalderen.
— Jeg syntes at det var en utrolig fin måte å uttrykke seg på. Det er et veldig fint medium, sier Varhaug. Siden han ble pensjonist, har det meste av fritiden gått til film. I tillegg er han med i Stavanger videoklubb.
— Jeg blir motivert av gullmedaljen. Nå vil jeg satse stort til neste år, og vil også prøve meg i kategorien fiksjon. Det blir en liten utfordring, men det trigger meg, sier Varhaug.
Her er tilbakemeldingen han fikk fra juryen:
HOVEDINNTRYKK: Ble begeistret for denne filmen som godt kunne vært vist på TV! Vi ser en sterk personlig vilje til å fortelle og det som blir fortalt er bra – tidvis veldig bra fortalt(!) og noen ganger litt mindre bra. Selvironien gjør veldig mye for filmen og blir et slags karaktertrekk, som vi liker godt. (savner at andre filmskapere benytter seg av samme «knepet».) I iveren etter å fortelle, tar autor oss med til et flystevne vi ikke ville savnet om ble klippet bort. Det samme syntes vi om en litt lang bursdagsfeiring, men juryen «tar seg litt i det» og minner seg selv om at autor har vist en omfattende filmsamling i starten og at det «da bare skulle mangle» at noe av dette havner i filmen. Dette er blitt et kjempefint konsept som også forteller en historie om utviklingen i amatørfilm miljøet. Vi satte pris på å bli minnet på kamerautviklingen, som ren bonus. Vi ser den utviklingen autor har hatt gjennom årene.
Dette likte vi: At filmskaperen har «inngått en avtale» med kona, som det henvises til gjennom filmen. Det skaper en nerve, som vi setter pris på. Det blir en selvironi som blir et kjennemerke for filmskaperen.
Filmens sterkeste sider: Fortellergleden og -evnen.
Det som trekker mest ned: Overser noe materiale som burde vært klippet bort. Grafikken burde vært strammet opp.
Pirk: Stumfilm-musikkvalget bommer litt, og blir klisjéaktig, da filmen omhandler senere perioder.
Velment til autor: «Hold fast med selvironien», eller finn fram til «andre slike knep» som gjør at seeren dras med i fortellingen. Dette gjør du mesterlig, men vi er sikre på at det kan bli «flere ord i ditt vokabular». I din iver etter å fortelle, ville det kanskje være en idé å prøve ut filmen på andre filmskapere, med tanke på å få luket ut overflødigheter, før du rendrer ut din ferdige, neste film.
“Høsten”, 2. plass og sølvvinner, 68 poeng – Roy Morten Gleditsch
HOVEDINNTRYKK: En film juryen mener kunne vært sendt i NRK; «Ut i naturen» el.l. Dette fordi den har et poetisk blikk med fine, og varierte bilder og gode kommentarer. Rett og slett en nydelig film i passe lengde.
Dette likte vi: Autor tør holde på klippene litt lenger, uten «å snakke dem ihjel». Du tar naturen på alvor, med dette bidraget.
Filmens sterkeste sider: Fine og varierte bilder og gode kommentarer. Vi legger også merke til god bruk av opptaksstedets lydbilde «Reallyd»/«Contentum» – et eksempel til etterfølgelse. Det ble ikke brukt for mange dronebilder, da juryen ettertenksomt lurte på om det var noen – et godt tegn på at i så fall var det ikke overdreven bruk.
Det som trekker mest ned: Rent teknisk, hører vi klang i forteller lyden. Mikrofon tettere på, eller opptak gjort i lyddempet miljø. Gjelder generelt, for alle som ikke er det seg bevisst.
Pirk: Plakat/det grafiske kunne vært håndtert med mer stil. Det er 2 titler – hadde holdt med «Høsten». Gledifilm blandes i tittel; kunne vært strammet opp med egen Tittel, så nytt bilde Produsert av Gledifilm el.l. slik at det ikke «vokser sammen». Bilder av «bjørka» på slutten trekker ned.
Velment til autor: Dette kan du lage mer av. Det gir både deg og oss glede. Du kunne nok strekke dine filmer opp enda et hakk ved å slippe noen inn i den sfære der beslutningene om innhold, manus og fokus tas. Tenkte du på noen, akkurat nå, som kunne utfordre deg til å utvikle nye sider ved filmene dine?
"Rovdyra i Ingenmannsland", 3. plass og bronse, 62 poeng – Anders Lillebø
HOVEDINNTRYKK: Fantastiske dyrebilder, krydret med vakre fuglebilder. Tidvis er klippingen på særdeles høyt nivå – man får assosiasjoner til Hitchcock, med tanke på spenning! Dette er blitt en film for familien.
Dette likte vi: Å få innblikk i denne type reiseliv og møte med dyrene i deres habitat. Er det mulig for alle å leie slike hytter?
Filmens sterkeste sider: Vakre bilder av dyr og fugler – ofte klippet til mesterlige sekvenser, som seeren oppfatter som veldig spennende.
Det som trekker mest ned: Mengden film. Autor har tilgang til mange, gode opptak og burde vært mer disiplinert og kritisk til hva som tas med i den endelige filmen. Det er nok materiale til en serie filmer, nesten uansett hvilken målgruppe man ser for seg. Her er det bare å kreere nye lag som skaper friksjon, spenning, motgang, glede og mestring. Ikke stopp med dyrebildene, som sådan.
Pirk: Ordet «bamse» brukes veldig ofte, som i et barne-TV program. Juryen liker heller ikke kommentarene der man identifiserer den første bjørnen, den andre bjørnen kommer nå etc., mens det skjer i bildet.
Velment til autor: Hvorfor ikke rendyrke et eget Univers? Du disponerer store mengder film av dyrene, men hva med «nerdene» som drar på tur år etter år? Hvilke tanker og reaksjoner gjør de seg i ventetiden og i møte med de enorme dyrene? Du har selv valgt å følge dem kronologisk, fra tur til tur – du kunne tatt deg større frihet til å fortelle om møtet mellom mennesker og dyr, gjennom dine fagfeller. Du oppnår mye når de hvisker og forbereder seg, men hvor er apparatene, hvis linser er rettet fra bjørnens perspektiv, mot menneskene og som fanger opp øyeblikks- og nærbildene der alt står på spill og det dirrer i hyttene? Hvem er dine medsammensvorne? Bilder med hvisking forteller oss at det også er et lydbilde fra menneskene med enda flere nyanser og gull i. (Jurysekretær og NSFF’s Unica representant: «Dette er en eksotisk film som har i seg å kunne begeistre et stort, internasjonalt amatørfilmmiljø. Norge kan sende inntil 4 filmer til Unica hvert år, med en samlet spilletid på 40 min. Denne filmen, i nåværende lengde, diskvalifiserer seg dermed for slik deltakelse, hvilket er synd. Kunne autor laget en 8–10 min versjon?»).
"2 Days in Chernobyl", 4. plass, 59 poeng – Kjetil Tonstad
HOVEDINNTRYKK: Veldig fin start på filmen med spektakulært, vakre bilder som bar bud om en spennende opplevelse. Autor tar oss med inn i en ukjent verden, med sterkt forfall og en alvorlig historikk. Etterhvert var det ting som trakk ned: både klipperytme, en uklar historie og manglende drahjelp fra mulige personer i filmen.
Dette likte vi: Geigertelleren ble et elegant grep, leken med grafikken og dronebilder av høy kvalitet.
Filmens sterkeste sider: Kvaliteten på bildemateriellet og det poetiske som utfolder seg foran øynene på oss.
Det som trekker mest ned: Filmen mangler fortelling og blir mer som en montasje, der vakre bilder gjentas uten å skape variasjon og å drive historien framover.
Pirk: Forstyrrende å ta med partner i filmen uten å gi vedkommende en klar rolle.
Velment til autor: Filmen hadde fortjent et «skumlere lydbilde» som ville understreket alvoret i det vi betrakter. Vi lette etter mannen som sa «Not great – not terrible» eller andre personer vi kunne komme tettere innpå. Vi kunne ønsket oss større variasjon i bildene. Det er ikke tvil om at det fotografiske beherskes, men det finnes flere verktøy i -kassa.
"Et lite, fransk vinmonopol", 5. plass, 54 poeng – Lasse Øglænd
HOVEDINNTRYKK: En bra start, som skaper forventning. Undervegs understøtter jazzmusikken bildene og gir et bra inntrykk. Så snubler du ved først å ta oss ned i kjelleren for å se på viner, men er raskt oppe i butikken, et øyeblikk, og viser spritflasker, for så «å skyve oss ned trappa» for å se på vin, igjen. Vi savner å se reaksjonen på vineksperten som får høre om den særnorske pinnekjøttretten: Noe undring ville vært på sin plass før man går «rett på champagnevalget». Var ikke øl en «option»? Blindtestingen er spennende. Vanskelig å formidle hvordan aktørene oppfatter smaken. Kunne du fått mer ut av dette? Fin slutt, der seeren får vite resultatet av valget som ble gjort tidlig i filmen, men kunne ikke de i butikken fått smakt?
Dette likte vi: Variasjon i bilder med bra musikk. Perfekt lengde.
Filmens sterkeste sider: At autor tar oss med i en vinbutik, som skiller seg fra vårt «norske konsept», og forsøker å skape en kulturell kontrast.
Det som trekker mest ned: At autor ikke går nærmere menneskene og deres reaksjoner. Kommentar-stemmen virker fremmed. Hvorfor tok ikke du styringen selv og fortalte den historien du ønsket å fortelle? Du kunne våget mer. Dronebildene er ikke stabile.
Pirk: Skulle jobbet mer med filmens tittel.
Velment til autor: Bli tryggere på hvem du vil fortelle historien til og hva budskapet skal være. Når du har historien; fortell den selv. Ikke vær redd for å gå tettere på folk og filme deres reaksjoner. Bruk mer tid på å perfeksjonere bildene. Ta bort det som trekker ned.
"Sundarbans, tidevannslandet", 6. plass, 47 poeng – Rune Haaland
HOVEDINNTRYKK: Eneste filmskaperen i konkurransen som kommer nær menneskene han filmer, men som trekker seg der det begynner å leve og kunne bli enda mer eksotisk. Vi nærmet oss menneskene som sitter på land og spiser, men så; resten er klippet vekk. Man aner at autor er med og agerer sammen med sine statister, men VI får ikke være med.
Dette likte vi: Fin innledning i bilder, lyd og tale – med en behagelig og rolig stemme.
Filmens sterkeste sider: Historien bygges opp med henvisning til områdets tiger, stedets egenart, med stor forskjell mellom høy- og lavvann presenteres. Autor glemmer oss ikke, men viser tiger-sporene de fant og hvor nære vi var… – og han formidler matbilder. Alt i alt veldig bra.
Det som trekker mest ned: Når stilen nærmer seg «Skolefjernsyn» – som opplyser og forklarer, der seeren ønsker seg at de som er i bildene formidler sin historie selv.
Pirk: Litt lang. Hvem er egentlig filmen laget for?
Velment til autor: Du står på terskelen til å «slå gjennom» som filmskaperen som kommer innpå folk og klarer å få fram deres synsvinkler og portrettere deres liv. Det er ikke det tekniske som hindrer deg, men kanskje din nordiske respekt for å sjenere? Juryen heier på deg og tror du blir førstemann som «kommer hjem» med overraskende perspektiver og eksotiske synspunkter fra mennesker du respekterer og verdsetter. Du står i en unik posisjon til å skape noe ingen andre klarer!
"Skipsvraket på Zakynthos", 7. plass, 45 poeng – Håkon Nyhus
HOVEDINNTRYKK: En effektivt fortalt historie med perfekt lengde. Autor har kontroll på det tekniske og bildene popper ut med overveldende farger. Flotte dronebilder viser stranden i sin helhet og gjør det mulig å fortelle historien fra et riktig perspektiv. Kunne muligens redusert mengden droneklipp? Fikk lyst til å reise. Kommentaren om de dårlige toalettforholdene skapte egne bilder i hodene på juryen, som derfor avholder seg for å reise.
Dette likte vi: Havet og stranden filmet gjennom det rustne vraket (var fotograf i forbudt sone der?).
Filmens sterkeste sider: Autor og forteller har en naturlig måte å formidle på, som fungerer bra (litt klang i lyden fra studio).
Det som trekker mest ned: Historien mangler drama som kunne skille den fra typiske «Reisebrev», som vi vel har nok av?
Pirk: Man filmer der man ikke har lov. Juryen er for friksjon og spenning, men man bør vel sette strek her?
Velment til autor: Det tekniske har du kontroll på. Du har mest å vinne på å kreere et overraskende innhold og vinkler som engasjerer ditt publikum. For å heve deg fra middels til nye høyder, er det bare masse forberedelser og kreative innspill som mangler – og kanskje perspektivet å finne din egen lekne stil? Du vet allerede hvordan du skal fortelle «det», om du visste hva «det» var.
"Engesund Visningssenter", delt 8. plass, 40 poeng – Roy Morten Gleditsch
HOVEDINNTRYKK: Autor har fortellerglede og masse bilder å fortelle med. Filmen blir mer en Infofilm snarere enn en Dokumentar. Juryen lengter etter at autor kunne ha tatt fatt i friksjonen i næringen; med alle de utfordringene som har vært, og hvordan bransjen har måttet utvikle og tilpasse seg. Når autor tekster noen bilder med «Ikke fra Engersund» etterlater han et inntrykk av etterrettelighet som ikke følges opp med observasjon og kritikk av en hardt prøvet bransje. Fun fact: Juryen er seg bevisst at bransjen har måttet etablere visningssentre, à la Engesund, for å få konsesjon og bli mer transparente vis-à-vis publikum. De spiller på hjemmebane og styrer fortellingen slik de vil vi skal oppfatte den og autor «går på».
Dette likte vi: Bildene, også fotografiene, og litt engelsk humor.
Filmens sterkeste sider: Fine bilder og variasjon. Bra kommentatorstemme.
Det som trekker mest ned: At det mangler nerve i historien, ved at man ikke «tar fatt i friksjoner» i bransjen eller går tettere på folkene. Autor har masse å fortelle, men det blir ikke interessant nok.
Pirk: Lang transportscene og bevegelse i trappen.
Velment til autor: Juryen ser et stort potensial i denne autoren, som tydeligvis behersker fotografering og produksjonsteknikk. Hvorfor ikke bruke mer av humoren og ta steget inn i friksjon og problemer, der fortellergleden kan få utvikle seg? Se for deg et publikum, forbered en «tøffere historie» og følg opp med å gå tettere på folk og problemstillinger.
"Opplevelsens pris", delt 8. plass, 40 poeng – Svein Varhaug
HOVEDINNTRYKK: Standhaftighet og ulydighet driver filmen fram. Teknisk er filmen på plass. Det blir en «info film for spesielt interesserte». Tenk bare om «Oppdraget med å filme ballongferden» ble introdusert tidligere i filmen (i Norge, før avreise?), konsekvensene vurdert, planene lagt og prosjektet gjennomført? Hva kunne man ikke tilført av flere forventninger og fått mer driv ut av det, hvis viktig oppdrag «ble kokt suppe på»?
Dette likte vi: Rebellen er en styrke. Det blir viktig for nerven.
Filmens sterkeste sider: Fortellergleden og at autor sprenger grenser for hva han ønsker å være med på og bidra til, samtidig med at han tar seeren med og viser konsekvensen av sitt valg. Reallyd er bra å ha med.
Det som trekker mest ned: Grafikken. Ikke så bra med for mye «selfie» i ballongen. Hadde man sjanse til å bli litt kjent med andre i kurven? Ble filmen litt «utsvulmet på midten» samtidig som den manglet en god slutt?
Pirk: Juryen uenig om håndtering av Jules Verne plakaten; skulle det være bevegelse i den? Sammen med musikk-effekten, ble den viktig og knyttet eventyret og skuespilleren til stedet.
Velment til autor: Det hadde vært fint om du klarte å hale enda mer friksjon og spenning ut av hvert emne du behandler. Ved å identifisere saker som kan gi kraft til fortellingen kan du også lage en lenger linje der emnet behandles og bearbeides, som i eksempelet med «Oppdraget burde gjerne mottas på et tidligere tidspunkt, enn i virkeligheten». Det kunne skapt mer friksjon, forklaringsproblemer, forberedelser, overveielser… Selv mindre hendelser i filmen kan godt gis en liten begynnelse, en hendelse og så en slutt. Hvis du kan «ta fortellergleden, selvironien og dine observasjoner» til enda et høyere nivå, vil spenningen og nerven det utløser holde ditt publikum i ånde, enda mer.
"Gården og menneskene", delt 10. plass, 34 poeng – Terje Idsø
HOVEDINNTRYKK: En film med gode intensjoner, og stor fortellerglede, som viser godt filmhåndtverk, men som juryen mener kun treffer «den eldre garde hjemme»; med sitt språk og sitt fokus. Yngre seere ville vært mer kravstore og gjerne sett at autor gjorde noen valg før prosjektstart; som å følge dama med dukkene eller båtutstillingen i Paris – som ville avdekket enda mer av båtbyggerens personlighet og kompetanse. Vi satt og ønsket oss noe annet enn vi fikk. Uten «gammelmannsfilteret» på, blir nemlig filmen langdryg, melankolsk og tilgjengelig kun for de nærmeste i slekta.
Dette likte vi: Bilder av god kvalitet; som sol som glimtet i glasset, siluetter o.a.
Filmens sterkeste sider: Fortellergleden og intensjonen med å ta seerne inn i historikken til en «sekt» og et bestemt sted. Et flott stykke arbeid i å finne detaljer i historikken og knytte dette til mennesker vi aner har vært der. For etterfølgerne, i slekten, er dette blitt en imponerende manifestasjon som de kan bli inspirert til å gå dypere inn i, nå når de har fått retning og hint.
Det som trekker mest ned: Stilen blir litt «kronologisk» og «korrekt», mens vi ønsker å komme nærmere inn i de mest interessante delene av historien, og gjerne de som er knyttet til personligheter og viktige hendelser.
Pirk: Juryen ville ønsket seg en roligere start med oppbygning av stemning – det ble mye fortelling alt fra starten.
Velment til autor: Hvis intensjonen er å treffe en større målgruppe; gjør grep allerede tidlig i prosjektet, for å finne emner som har større allmen interesse, og legg an en stil som gjør innholdet mer tilgjengelig. Ved å frigjøre seg litt fra «den historiske tvangstrøyen» ved å skulle fortelle kronologisk og korrekt, vil den nye, mer lekne stilen, øke appellen og heve det endelige forteller-produktet.
"Jul og Nyttår i Norge", delt 10. plass, 34 poeng – Iryna Perepelytsia
HOVEDINNTRYKK: Et godt forsøk på å vise utlendinger, og nordmenn selv, hvordan den norske Julen framstår utenfra. Vi ser et større potensiale som filmskaperen tydeligvis har, og ville derfor oppfordret til å raffinere og utvikle både det tekniske og måten historien fortelles på. Hva med flere forberedelser? Juryen er litt ydmyk overfor at det er kulturelle forskjeller, men heier på at det her er snakk om å forstå hverandres bakgrunn, estetikk og utvikle seg sammen med likesinnede i et konstruktivt miljø. En imaginær avstand til mennesker forhindrer deg kanskje å komme tettere på folk? Hadde du fått det til, ville det hevet filmen om du fikk nærkontakt med folk og «ble med dem hjem».
Dette likte vi: Filmskaperen får fram sin egen ironi. Dette styrker fortellingen i filmen.
Filmens sterkeste sider: Du har valgt et fargerikt emne som nok virker sterkt på deg selv og andre.
Det som trekker mest ned: Begynner veldig brått og får en «travel rytme» utover. Savner filosofiske betraktninger og sågar en smule undring i kommentarene. Kunne gitt filmen mer nerve.
Pirk: Mye hvitt lys og «kamera på Auto». Noe å hente på et mer filmatisk uttrykk?
Velment til autor: Du har en energi og fortellertrang som gjerne kan krydres med friksjon, vanskeligere ting du vil ta opp, for å skape mer nerve og interesse. Du har ikke så dårlig tid, som du tror, da rytmen kan senkes i takt med at du tilfører uventede emner, vinklinger og perspektiver. Bli trygg på teknikken og eksperimenter med å få fram bilder som ikke er reddet av automatikken. Bestem deg gjerne på forhånd; hva du vil fortelle og gå tettere på menneskene, hvis du tør.
"Sveivegrammofon", delt 10. plass, 34 poeng – Svein Inge Bang
HOVEDINNTRYKK: Hvis ikke autor het Svein, ville vi tenkt han var utsatt for «flink-pike syndromet»; der alt skulle og ville gå bra i hans restaureringsprosjekt. Juryen drømte seg vekk og ønsket at noe gikk galt, enten at han mistet deler, ikke klarte å lime det sammen… Tilbake til virkeligheten: En kort og effektivt fortalt film.
Dette likte vi: Effektivt og godt gjennomført. Morsom slutt.
Filmens sterkeste sider: Det tekniske er upåklagelig.
Det som trekker mest ned: Du tok deg ikke bryet med å flytte på stativet, ta flere nærbilder og variere utsnittene.
Pirk: Du fant ut at brudebildet ikke passet inn og «blur’et» det i postproduksjonen. Opptakene ble gjort hjemme – kunne du ikke gått ned i stua og tatt det om igjen, uten bildet? (tverr jurymedlem..).
Velment til autor: Tips: Ikke la det være lett! La seeren «få det» i form av ting som går galt, deler du mangler, kritikk fra kona… Du behersker, tydeligvis, både renoveringen og filmarbeidet, men «hopper over dramaturgien». Slipp fantasien løs, bland inn nye ingredienser og len deg tilbake og nyt at publikum begeistres av dine påfunn. Du er den som kommer til å kose deg mest, når du ser hvor fornøyde de blir!