Praktfulle fotobøker fra to medlemmer i Ålesund kameraklubb

Den første delen av denne artikkelen er tidligere publisert på hjemmesiden til Ålesund Kameraklubb og inneholder informasjon om de to bøkene. Del to handler om hvordan man går fram for å lage en bok med egne bilder og tekst, samt hvilken bakgrunn Stein Lauritsen og Ingrid van der Velde har som fotografer og forfattere.

 

Bildetekst: Stein Lauritsen og Ingrid van der Velde har gitt ut to ulike fotobøker, 
men begge har livsfilosofi som utgangspunkt. Begge er ansvarlige for både bilder og tekst.

 

Ingrid van der Velde og Stein Lauritsen hadde begge gått med tanken om å gi ut bok med egne bilder og historier for salg. Nå er bøkene ute, og begge har fått god omtale.

 

 

Små dråper speiler store ting

Ingrid van der Velde er fascinert av refleksjoner i dråper. Boka hennes heter «Å løfte blikket i en dråpe». For 11 år siden ble hun bergtatt da det massive fjellet Skopphornet speilet seg i en liten dråpe.

– Den lille dråpen satte i gang prosessen med å lære meg alt om fotografering og livet, sier hun med et smil. Det er typisk for meg å begynne med det som er det vanskeligste.

Bildetekst: Ingrid viser oss at det ikke finnes grenser for hva som kan speiles i dråper. 
Tekstene gjenspeiler filosofisk undring.

 

Det viktigste redskapet var ikke dyrt utstyr, men kreativitet. For eksempel om å kombinere mohairgarn med dråper. Resultatet ga et overraskende resultat. Dråpene utløste filosofiske spørsmål. Hvis ubetydelige dråper kunne speile av alt, hva rommer vi da som mennesker. Er vi ikke vann i høy grad, vi også? Tankegangen utviklet seg til en livsfilosofi som hun beskriver i boka. Tilbakemeldingene er svært positive.

– Boka får mennesker til å reflektere over hva som er viktig i livet, forteller hun.

 

Gå saktere, opplev mer

Stein Lauritsens bok heter «Skogsturer uten klokke – om å se det store i det små». 

– Jeg ønsket meg et område der jeg kunne dra ut med fotosekken uten krav til forberedelser og planlegging. Det fant jeg, 25 minutters kjøring hjemmefra. Der kommer jeg fort inn i bobla, og det jeg fotograferer fascinerer like mye som selve fotograferingen. Noen ganger er det fint å ikke ha noe mål. Det gjelder fotograferingen også.

– Men hvorfor laget du bok? Det er jo det spørsmålet alle fotografer stiller seg innimellom: Hva skal jeg gjøre med alle bildene?

Svaret kom ganske fort. Jeg ville lage en bok der hvert bilde følges av en tekst som beskriver mine egne tanker og refleksjoner over det jeg opplevde der og da – ofte grunnet i min egen barnslige nysgjerrighet.

 

Bildetekst:Små ting rommer store opplevelser for den som tar seg tid til å se og undre seg. 
Steins bok har den presise undertittelen "Om å se det store i det små".

 

– Så kom responsen i form av ord som «mindfulness» og «mindful photography.» Det er jeg glad for, for det er jo nettopp det jeg har praktisert på disse turene i skogen, selv om jeg ikke hadde ordene i hodet mens jeg holdt på. Nå skjønner jeg at budskapet treffer mange hjemme.

I mars skal jeg holde det første bildeforedraget basert på bokens budskap og innhold. Går det bra, vil jeg tilby foredraget lokalt og regionalt.

Hvis du vil kjøpe bok/bøker eller høre mer om produksjonen, kontakt ingridvandervelde@gmail.com  eller steinlauritsen@gmail.com

 

 

Del 2:

Hvordan går man fram når man skal produsere og gi ut bok med egne tekster og bilder?

 

 

Forfatter: Ingrid van der Velde

Boktittel: «Å løfte blikket i en dråpe»

 

Ingrid van der Velde har, som navet indikerer sin oppvekst i Nederland. Faren var lidenskapelig interessert i foto, så det ble mange søndager sammen med ham på mørkerommet. Hun lærte derfor tidlig kunsten å se med kikkert, og kamera. Dette innebar også å være tålmodig.  Nå har hun bodd 18 år i Norge, har en bachelorgrad i helse og sosial. Hun bruker sin bachelorgrad i sosialt arbeid i Norge etter som hennes utdanning som spesialsykepleier ikke er godkjent her. Hun har bred videreutdanning og erfaring innen dette mangslungne faget, blant annet prosjektledelse, ISO-sertifisering i omsorgstjeneste og mye annet. Hun har også hatt nytte av å bruke foto i jobbsammenheng.

Hun har utviklet seg som fotograf på egen hånd, og det er 12 år siden hun ble hektet på dråpefotografering. Det var da hun fikk se fjellpartiet Skopphornet speile seg i en liten dråpe at interessen ble vekket. Hun trodde egentlig ikke at hun ville trives i en fotoklubb, men ble med i Ålesund Kameraklubb i 2023 og trives godt i sitt nye fellesskap.

Foto: Ingrid van der Velde

 

Fotografen og bildene

Som fotograf er hun først og fremst interessert i makroperspektlvet og det som er lite og nært. Hun har tatt i bruk opptil 15 cm med mellomringer og reversert makroobjektiv med heftemasse for å åpne objektivet. Det var slik hun lærte dybdeskarphet, den gangen med et Nikon D90 og 60 mm makroobjektiv. Nå har hun et Nikon Z7II og 105 mm f/2,8 objektiv, og alt har blitt mye lettere. Men erfaringen ved å mislykkes og å ikke ha det travelt har gjort henne til en mye bedre fotograf.

Hun bruker ikke blits eller kunstig lys, og er derfor avhengig av godt naturlig lys. Motivene hennes er bare 1 til 3 millimeter, så om det kommer noe smårusk inn i dråpene så funger det ikke. Nå skal hun prøve å koke vannet først, kanskje det hjelper. Hun brukte sprayflaske først på mohairgarn, etter hvert kobbertråd, sølvtråd, gummistrikk og mye annet. Stativ er helt nødvendig for å få dråpene opp i øyehøyde. En liten detalj er at hun også må tenke komposisjon opp-ned! Bildet blir snudd i Lightroom. Det må helst være helt vindstille, ellers kommer de små motivene raskt ut av fokus.

For to år siden begynte hun også med portrettfotografering, som hun betrakter som fotografisk stikk motsatt av makro. Makrofoto innebærer å jobbe for å få stor dybdeskarphet, mens innen portrettfoto bruker hun ofte største mulige blenderåpning på sitt 50 mm f/1,2 objektiv for å få så liten dybdeskarphet som mulig.

Ingrid er en fotograf som liker å gjøre grundige forberedelser, og det gjelder ikke minst innen portrettfoto. Lokasjon, klær og farger er noe hun jobber mye med, og så gjelder det å bli kjent med personen hun skal portrettere. Her bruker hun hele sin livserfaring både fra yrkes- og privatervervet kunnskap. Vann og mennesker er kanskje ikke så forskjellig likevel, i og med at en stor del av menneskekroppen er vann.

Forfatteren og teksten

Ideen til boken har gått gjennom en modningsprosess, med god hjelp av notater hun har gjort gjennom 12 år, en prosess like lang som en god whisky. I desember 2022 begynte hun å jobbe aktivt med boka. Hun hadde allerede god erfaring med å sette sammen tekst og bilder blant annet gjennom sitt arbeide med en firmablogg som hun jobbet med i mange år.

Hun kjente likevel tvilen komme over seg. Ville hun med oppvekst og bakgrunn fra Nederland være i stand til å skrive godt nok på norsk? Ville hun være i stand til å velge de riktige ordene? Hun brukte timevis på hvert dikt. For å få bukt med tankene sine brukte hun flere korrekturlesere.  Hun har laget ei «dyp» bok. Hun ønsker å fortelle historier som rister litt i samfunnet og setter i gang en tankeprosess. Hun samler ikke folk rundt bålet, hun inviterer dem til å se inn i dråpene.

Layout og trykking

Hun bestemte seg for å lage layouten til boka selv, og med litt bakgrunn innen grafisk design tok hun fatt på jobben. Hun er nok litt nerd, når det gjelder å få til ting akkurat slik hun ønsker at det skal være, blant annet med fargene. Sidenummereringen skulle være i form av romertall, selv om det medførte en del ekstra arbeid, men målet var ikke å få boka ferdig raskest mulig. Hun har nok samme livsmotto som Pippi: «Dette har jeg aldri gjort før, så dette klarer jeg helt sikkert». Underveis har hun lært utrolig mye ikke minst om Adobe Illustrator og InDesign. Boka ble på 154 sider med en størrelse på 20 x 20 centimeter.

Hun fikk tilbud om publisering gjennom et hybridforlag som ville gi ut boka, men tilbudet var ikke godt nok, så hun valgte å gi ut boka på eget forlag.

 

Erfaringer som andre kan ha nytte av

Boka ligger nå til salgs i sju forskjellige butikker i Sykkylven og i Stranda, samt på hjemmesiden hennes. Det skal sies at boka er blitt tatt godt imot, men ytterligere markedsføring må til utenfor kommunegrensene.

Å gi ut bok virker overveldende, men hun fikk det endelig til da hun begynte å dele opp arbeidet i overkommelige og mindre deler. Avtalen med seg selv var at hun skulle jobbe med boka en time hver dag, det hjalp. Etter hvert var lysten der igjen, og den ene timen ble til flere timer hver dag.

Andre ting hun kunne ha gjort annerledes, og ikke minst på et tidligere tidspunkt, var å be om feedback fra andre fotografer. Hun fikk utrolig god hjelp av Kenneth Enstad, tidligere Norgesmester i fotografi. En dag da hun virkelig hadde begynt å tvile på arbeidet sitt fikk hun en særdeles viktig tilbakemelding: «Det er bare å kjøre på!»

Boka er gitt ut på eget forlag: Velde Fotografering og blir registrert i bokbasen med ISBN-nummer som trykkeriet var behjelpelig med å generere strekkode for,

Pris kr 379,- (Inkl porto kr 420,-)

Opplag 700

Forfatter: Stein Lauritsen

Boktittel: «Skogsturer uten klokke»

Litt om bakgrunn

Stein Lauritsen er pensjonist etter å ha jobbet som tekstforfatter og rådgiver i reklame- og markedsføringsbransjen. Foto har han som hobby. Han har vært medlem av Ålesund Kameraklubb siden 2016 og er for tiden formann i klubben. Han er også aktiv konkurransedeltaker både på lokalt og nasjonalt nivå.

Han er nå inne i en periode der intimate landskap og ICM er fokusområder. Fotograferingen er for ham først og fremst en form for rekreasjon.

Han bruker Fujifilmkamera med APS-C sensor, og de fleste bildene til boka er tatt med Fujinon 55-200 mm optikk.

Foto: Stein Lauritsen

 

Bokproduksjon

Denne gangen laget han en pilotversjon av boka hos CEWE for å teste ut innhold og format. Men layout, fontvalg og trykkfil til boka ble gjort av en grafisk designer.

Boka er utført i digitaltrykk med stivt omslag og sydd rygg. Offset trykk krever stadig større opplag for å kunne konkurrere med digitaltrykk på pris. CEWE er egnet til opplag i svært små antall, og de har heller ikke grafiske presisjonsverktøy som gjør dem egnet for bøker som skal selges. Privat bruker han CEWE ofte.

Produksjonen ble besørget av Interface Media i Oslo og utført i Baltikum.

 

Samarbeid underveis?

De to visste egentlig ikke så mye om hverandres prosjekter før helt i sluttfasen. Ingrid valgte å følge Stein i valget av leverandør/produsent.

 

Erfaring som andre kan ha nytte av

Det har vist seg å være vanskelig å få innpass hos bokhandlerkjedene, så han selger mest selv. Fordelen med dette er at han får god innsikt i hvem som kjøper bøkene, og dette kan være viktig kunnskap å ta med seg videre.

Utgivelsen er gjort på eget forlag.

ISBN-nummer er noe man bare må ha. Både Interface Media og designeren påpekte dette.

Opplag: 700

Pris kr 300,-

Bøker til sluttbruker er fritatt for moms, men forhandlere faktureres med moms.

Om skribenten

Håkon Trønnes

Medlem i Vingelen Fotoklubb.

Legg igjen kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

RSS SISTE FRA NSFF.NO

  • NSFF landslag i monokrom 2024 16. april 2024
    Send inn dine bidrag for å delta på landslaget til 36 FIAP Monochrome Biennial 2024. Temaet vi har valgt er Moderne arkitektur. Besøk nsff.no for mer informasjon fra Norsk Selskap for Fotografi.
  • Resultater NM 2024 vårrunden 10. april 2024
    I vårrunden av NM i foto 2024 ble det levert inn 5036 bilder fordelt på 7 klasser. Beste fotograf ble Atle Sveen, beste klubb ble Bekkalokket Fotoklubb og beste ungdomsfotograf ble Victoria E Barane. Besøk nsff.no for mer informasjon fra Norsk Selskap for Fotografi.
  • Statistikk fra vårrunden av NM i foto 2024 16. mars 2024
    Her er statistikk fra NM i foto, vårrunden 2024 Besøk nsff.no for mer informasjon fra Norsk Selskap for Fotografi.
  • Snart start på innlevering til Nordisk Fotomesterskap 2024! 10. mars 2024
    16. mars åpner innleveringen for det 8de Nordiske Fotomesterskap 2024. Besøk nsff.no for mer informasjon fra Norsk Selskap for Fotografi.
  • Delta på NSFF sitt landslag i 22th FIAP nature biennial 6. februar 2024
    Til FIAP 22th Nature Biennial skal NSFF delta med to landslag der temaene er "Minimalistisk snølandskap med tre/trær" og "Fugler på jakt" Besøk nsff.no for mer informasjon fra Norsk Selskap for Fotografi.

Medeier Norsk Natufotofestival

Norsk Naturfotofestival

Nordiske fotoorganisasjoner

Nordic Society of Photography (NFFF) Norsk fotohistorisk forening Fellesorganisasjonen Foto-Norge Selskabet for Dansk Fotografi (SDF) Suomen Kameraseurojen Litto Ry (SKsl) Riksförbundet Svensk Fotografi (RSF)

RSS NFFF (nordic.photo )