Arendal fotoklubb øker medlemsmassen
Som andre lag og foreninger hadde også Arendal fotoklubb et sakte men sikkert tap av medlemmer. Etter nyttår valgte ytterligere 1/3 av medlemmene å ikke fornye medlemskapet. Det førte til at klubben satte inn mange små, men viktige grep for å øke medlemsmassen, og ikke minst holde på de medlemmene de hadde.
Bildetekst: Tom Erik Smedal var en av klubbens instruktører på fotokurset. Foto: Inger Eik.
Onsdag 3. og torsdag 4. april ble det holdt grunnkurs i bruk av digital fotografering i Arendal. Responsen var stor, og 13 ivrige deltakere ble godt ledet gjennom kurset av fire dyktige medlemmer, Tom Erik Smedal, Helge Aker, Leif Andersen og Inger Eik. Hver kurskveld varte i 3 timer fra kl 18 til 21, og inneholdt følgende temaer:
o Grunnleggende bruk av digitalt kamera
o Hovedvekt på manuelle innstillinger
o Tips til å få bedre bilder
o Hvordan utnytte lyset
o Praktiske øvelser
o Bildeforståelse
o Komposisjon
Tilbakemeldingene på kurset har vært udelt positive. Ekstra gledelig var det at nesten alle kursdeltakerne valgte å bli medlemmer i Arendal Fotoklubb, og de vil jo dra nytte av klubbens fellesskap og medlemmenes kunnskap, som deles med stor glede. Mange av de nye medlemmene var i alderen 18 -45 år, mens den «gamle» medlemsmassen begynner å dra på årene. Dette er positivt for klubbens videre drift, samt at det forhåpentligvis vil trekke enda flere unge talenter til fotomiljøet i regionen.
Bildetekst: Personlig oppfølging må til når nyervervet kunnskap skal overføres til knapper, brytere og menyer på eget kamera. Foto: Inger Eik.
Strategidokumentet
Det var på høstparten 2023 at en gruppe på 4 kloke medlemmer ble satt sammen for å hente informasjon fra medlemmene om hva de ønsket og hva som skulle til for at de skulle bli værende i klubben. Flere pekte på at de ønsket mer aktivitet og mindre fokus på konkurranser. Strategidokumentet ble lagt fram og godkjent på årsmøtet, og er nå grunnlaget for det meste av det de gjør. Vedtektene måtte også endres slik at de passet til den nye strategien. Strategidokumentet pekte blant annet på at de måtte bli mere synlig i lokalsamfunnet.
Ny giv i klubben
All markedsføring skjer på sosiale medier. Der legger de ut arrangementer også på andre sider og grupper enn den som tilhører klubben. Det er på sider som viser hva som skjer i området i tillegg til en åpen Facebook- og Instagram-konto. De blir dermed godt synlige både for medlemmer og potensielle medlemmer.
Facebook brukes hovedsakelig til å legge ut arrangementer, vise at det skjer mye i klubben, samt legge ut bilder som viser hva klubbens medlemmer oppnår i konkurranser.
Instagram ser ut til å nå et litt yngre publikum, selv om de aller yngste først og fremst er å finne på Tik Tok. Mange synes det er gøy å se mye bilder, så det er mest aktivitet rundt postene på Instagram.
Det var likevel invitasjon til fotokurs de hadde mest tro på når det gjaldt å rekruttere nye medlemmer, noe som ser ut til å stemme bra.
Alltid foto på en tirsdag
Fotoklubben har som mål å ha aktivitet hver tirsdag med unntak av i ferien. Det er normalt medlemsmøte den 1. tirsdag i måneden, og hver 3. tirsdag i måneden er det aktivitetskveld knyttet mot månedens tema. Ellers er det «Alltid foto på en tirsdag» de andre ukene. Her er det også lagt opp til at det skal være tema for lærdom. Det kan være stilleben, lyssetting, print-kveld, bli kjent med ditt kamera, osv. Her kan medlemmene selv komme med ønsker. I tillegg arrangeres det fototurer, både dagsturer og helgeturer, slik at medlemmene får mer tid til å ta bilder sammen. Fotoklubben har planlagt en dagstur til Jomfruland utenfor Kragerø i vår, og en tur til Danmark i september. Ytterligere 3-4 dagsturer er under planlegging. Slik ønsker klubbens ledelse at medlemmene skal få mye, både sosialt og faglig utbytte, av medlemskapet.
De ser heller ikke bort fra at det kjøres nytt kurs til høsten for å nå enda flere personer som kanskje ønsker å dele fotogleden med klubbens medlemmer.
Det kan se ut til at strategiplanen fungerer etter hensikten i Arendal Fotoklubb.