Medlemsprosjekt: Frode Eldegard Mindrebø og Svenn Ivar Bjørkavåg — «Fuhr» (2017)
NSFF oppfordrer til å sende inn medlemsprosjekt og klubbprosjekt. Til inspirasjon vil vi i NSFF Magasin publisere prosjektene, de vil også vises digitalt på ulike arrangement der NSFF er tilstede. Denne artikkelen er spesiell, i det at den viser to separate medlemsprosjekt fra 2017. De er laget av medlemmer av «Fotofellesskapet Visuelt Bedrag», og spinner over samme tema — men løst på ulikt vis:
Fuhrprosjekt
Fuhrbyggets tilstedeværelse i Grimstads historie har fascinert meg, og jeg var så heldig at jeg fikk en tur i bygget før det ble revet. Jeg ønsket å fange i bildene mine at mennesker har jobbet og vært til stede i rommene. Bildene er tatt med lang lukkertid.
— Svenn Ivar Bjørkavåg
Klikk for å bla deg gjennom bildene:
Et industrieventyrs endelikt
Fuhr-familiens engasjement i kommersiell vinproduksjon i Grimstad strekker seg, om man legger godviljen til, over tre århundrer. Juliane Marie Fuhr startet prøveproduksjon av rabarbravin i 1897, to år etter hennes ektemann, Mons Sjursen Fuhr, hadde overtatt eiendommene på Vardåsvollen. Produksjonen økte raskt, og det bygget som etter hvert skulle bli Grimstads kanskje mest kjente monumentalbygg, ble påbegynt tidlig på 1900-tallet. Etter hvert ble det flere påbygginger, og til slutt besto denne sørlandske vinkjelleren av et betongbygg på seks etasjer og til sammen rundt 6000 kvadratmeter areal. De siste flaskene med egenprodusert vin ble tappet i 2001 av tredje vinproduserende generasjon.
Siden produksjonen opphørte, har bygningen forfalt, og eierne har lett etter andre løsninger. Sterke kryssende interesser har gjort seg gjeldende, men etter hvert ble løsningen, kanskje ikke veldig overraskende, riving av vinkjelleren og oppføring av leilighetsbygg på eiendommen. På nyåret 2016, med rivingsstart nært forestående, fikk undertegnede, sammen med en håndfull interesserte fotografer, tillatelse til å gå inn i bygget for å fotografere og ta vare på de siste inntrykkene av Grimstads ganske så originale industrimonument.
De følgende ni bildene er mitt forsøk på å illustrere og minnes vinkjellerens siste dager, fra den fortsatt sto der i all sin forfalne velde, og til den store «dinosauren» tok sine første jafs av historien noen uker senere. Det ble en vemodig avskjed med et bygg og en institusjon som har vært en del av mine hjemlige omgivelser i hele mitt liv, og det var med en ikke ubetydelig ærefrykt prosjektet ble gjennomført. Tomheten etterpå har vært virkelig, men underlig.
— Frode Eldegard Mindrebø
Klikk for å bla deg gjennom bildene:
Alle har sikkert hørt mantraet, at et bilde sier mer enn tusen ord. Men hva da med en hel serie med bilder, som henger tematisk sammen? Det er vanligste er nok å jakte på blinkskuddene, men blant de store fotografene er det vel så vanlig å tenke i serie – de jobber i prosjekt!
NSFF har siden 2014 invitert til innlevering av medlems- og klubbprosjekt. Det å gå ut over det å kun jakte enkeltstående «vinnerbilder» vil gjøre en til bedre fotograf – utvide evnen til å se! Hele ideen med å jobbe i prosjekt er å fortelle en bredere og mer interessant historie med bildene.