Klubbpresentasjon: Arendal fotoklubb
Arendal fotoklubb i sin nåværende form ble startet i 2007. Etter en voldsom stigning i antall medlemmer i etterkant av 5-årsjubileet og de påfølgende par årene har klubben nå stabilisert seg på rundt 80 medlemmer. Medlemsmassen består av alle nivåer fotografer, fra amatører til profesjonelle, men vi har kun ett ungdomsmedlem og dessverre ingen filmmedlemmer.
Stort sett medlemsstyrte aktiviteter, to treff per måned
Vi har to medlemsaktiviteter i måneden; et klubbmøte og en aktivitetskveld. Disse arrangeres med jevnt over to ukers mellomrom.
I tillegg til det vanlige programmet har vi sommer- og juleavslutning. Der hedres medlemmer som har gjort en ekstra innsats for klubben eller hentet heder og ære i konkurranser, og til jul kåres Årets bilde.
En typisk klubbkveld har et fotografi-relatert foredrag, bildevisning, konkurranse med Månedens bilde, lotteri og nyheter fra NSFF. En drøy halvtime av det 2,5 timers lange medlemsmøtet settes av til uformell og hyggelig prat. Da serveres det kaffe og nydelige medbragte kaker – de som har med kake får ekstralodd i lotteriet! På slike klubbkvelder kommer det vanligvis 25-30 deltagere.
For Månedens bilde gis temaene for et halvt år om gangen. Bildene som leveres inn må være tatt innenfor denne halvtårsperioden, og man kan altså ikke bla i arkivet. Hensikten er å trigge til økt fotoaktivitet!
På aktivitetskveldene går vi i dybden innenfor forskjellige tema, som eksempelvis belysning av portrett, lysmaling, landskapsfoto og makro-fotografering. Disse aktivitetene arrangeres på forskjellige steder, avhengig av tema – gjerne utendørs så sant det er mulig. En egen programkomité har ansvar for halvårsplaner, men på selve aktivitetene har alle deltakerne delt ansvar for innholdet. Vi lærer av hverandre, og henter slik inspirasjon til nye teknikker og tankesett.
Aktivitetskvelder med fast opplegg over en lengre periode
Et år delte vi aktivitetskveldene inn i såkalte «valgfag», der deltakerne fulgte det samme temaet hver aktivitetskveld i et halvt år om gangen. Temaene var grunnnkurs, menneske (portrett i ulike settinger) og natur (alt fra makro til landskap). På grunnkursgruppa var det en håndfull rutinerte medlemmer som sto for opplegget, mens for de to andre var det felles innsats som gjaldt.
Hensikten med denne inndelingen var å skape større oppslutning om aktivitetskveldene; det er jo gjerne slik at man har en favorittgren innen foto. Vi ønsket også at det skulle bli mer kontinuitet i læringen, ved at man kunne prøve den samme type foto flere ganger på rad. Det var overveiende positive tilbakemeldinger etter dette opplegget, men det viste seg at det er viktig med en plan B – spesielt for naturfotogruppa, hvis aktiviteter var prisgitt været den aktuelle kvelden.
Fotorebus er populært!
En annen populær aktivitet vi vil nevne er fotorebus. Da deles deltakerne i grupper som sammen skal løse 5-6 oppgaver gitt i form av stikkord. Rebuskveldene foregår gjerne i bysentrum. Gruppene har to timer på seg, og må levere ett bilde til hver oppgave, rett fra kamera. En jury går gjennom oppgavebesvarelsene og så kåres en vinner påfølgende medlemskveld.
Leier lokaler med begrenset adgang
Klubben eier et sett med studiolamper som medlemmene kan låne. Vi har også en projektor som vi bruker under klubbmøtene.
Møtelokalet leier vi fra kommunen. Dette deler vi med flere andre aktører, så alt av eiendeler må ryddes vekk og låses inn etter hver aktivitet. Lampesettet oppbevares derfor hos et styremedlem når det ikke er i bruk. Det gjør også utstillingsveggene våre. Disse fikk vi laget etter modell av NSFF sine utstillingsvegger, da det ble veldig dyrt å betale returfrakt når vi lånte dem. Tegninger kan formidles ved behov.
Det å kunne ha fri tilgang til et møtelokale, gjerne også med en liten studiokrok, er en utfordring vi stadig jobber med. Vi har forsøkt å innlede samarbeid med gårdeiere i sentrum, men det har så langt ikke resultert i noe konstruktivt. Å betale over 10 000 kroner i månedsleie er jo uaktuelt for en hobbyforening, og tross tomme lokaler virker ikke gårdeierne interesserte i å fire på sine krav.
Workshops med eksterne ressurser arrangeres som utenomaktivitet
En gang i blant inviterer vi eksterne ressurser for forelesninger eller workshops. Vanligvis har dette foregått som en ekstraaktivitet utenom vanlige klubbkvelder, siden slike arrangement har en viss kostnad som må dekkes i form av egenandel. Vi inviterer gjerne naboklubber og «publikum», og gir da rabatt til våre egne medlemmer. Dersom det ikke er styret i klubben som arrangerer, gjør vi det slik at den som tar initiativ til og står for gjennomføring av workshopen får deltakeravgiften dekket.
Ragne Sigmond er en ressurs vi svært gjerne anbefaler, hun har hatt to workshops for oss. En med tema lyssetting, og nå senest lysmaling. Vi har også hatt en god makro-workshop med Roger Brendhagen.
Utstillinger og andre tiltak for synliggjøring av fotoklubben
Akkurat nå planlegger vi en utstilling på Arendal bibliotek, der vi skal stille ut bilder som ble premiert i årets NM. Biblioteket er en god samarbeidspartner når det gjelder utstillinger. I tillegg har vi fast utstilling på byferga mellom Hisøy og Arendal sentrum.
Ellers promoteres klubben gjennom foredrag på biblioteket, våre godt besøkte nettsider og en svært aktiv facebookgruppe. Tidligere ble de tre beste bildene i Månedens bilde-konkurransen presentert i en av lokalavisene, men den senere tid har dette dessverre utgått.
Fotooppdrag gir synlighet og godt omdømme i nærmiljøet
Arendal fotoklubb stiller gjerne som arrangementsfotografer i distriktet. Er arrangementet idealistisk drevet tar vi ikke betalt, men forventer at de fremmøtte blir belønnet på lik linje med andre frivillige til arrangementet – det kan være i form av mat og drikke, t-skjorter, adgangspass eller lignende. Eksempler på arrangement vi har dekket er NM i boksing, lands- og regionsfinaler i First LEGO League, Arendal Vinterfestival, samt TEDxArendal.
Er det et kommersielt arrangement blir vi på forhånd bli enig med oppdragsgiver om godtgjørelse og oppdragets omfang: forventet antall leverte bilder, bildeformat og annet.
Vi formidler også kontakt mellom oppdragsgivere og enkeltfotografer blant medlemmene. Det kan være til bryllup og konfirmasjoner, eller til utsmyknings- eller illustrasjonsoppdrag. Flere av klubbens fotografer har bilder hengende på tannlegekontor og legevakten, i butikker og på treningssenter, og som dekor på firmabiler.
Inntekter primært fra kontingent og lotteri
Klubben har en sunn økonomi. Per i dag har vi 80 betalende medlemmer, og vår primære inntektskilde er årskontingenten.
I tillegg har vi loddsalg på hvert medlemsmøte. Medlemmene kjøper lodd for 20 kroner per stykk, og før møtet er over trekker vi tre vinnere. Gevinstene er gavekort: et brød fra et lokalt bakeri, en pizza fra lokal kafé, lunsj for to på en annen kafé, og en sekk poteter fra et gårdsutsalg. I bytte opplyser klubben om både premien og leverandøren i vårt nyhetsbrev, på hjemmesiden og på Facebook. I tillegg oppfordres vinnerne til å poste «skrytebilder» i sosiale medier.
Samarbeid med andre NSFF-klubber og deltagelse på fototreff
Det hender vi tar på oss jury-oppdrag for å vurdere andre NSFF-klubbers arbeider. Vi har imidlertid ikke noe fast samarbeid eller venneklubb.
Siden 2014 har vi hatt minimum én representant tilstede under Nasjonalt film- og fototreff, inkludert Landsmøtet. Klubben dekker da utgiftene for denne personen.
Reiser til lignende typer treff blir i utgangspunktet initiert og arrangert av enkeltmedlemmer, med styrets assistanse med det praktiske dersom ønskelig. Fototreff som Nasjonalt, Nordic Light og Fotografiets dag informeres om og promoteres på klubbmøter, men vi har så langt ikke klart å knekke den nøtten det er å motivere medlemmer til å reise på treff og delta på aktiviteter utenfor distriktet.
Ivrige deltagere i NM i Foto
Innsending til konkurranser, derimot, det har vi fått til! Vi har brukt mye tid i forkant av NM i foto på å motivere medlemmene til deltagelse. I tillegg benyttes jo den interne Månedens bilde-konkurransen for diskusjon og konstruktiv bildekritikk. I år høstet vi av dette arbeidet, med meget god deltagelse i NM og også svært gode resultater!