Portrett: Andreas Langvatn, Aalesund Smalfilmklubb
Bli bedre kjent med Andreas Langvatn (30) fra Aalesund Smalfilmklubb! Andreas har vært en ivrig filmer i mange år, og har notert seg for gode plasseringer i NM i film. I vår vant han klassen fiksjon med musikkvideoen «Paperboat», som ble laget i samarbeid med Lars N. Riksheim.
Jeg heter altså Andreas, fyller 30 år den 14. juli, og bor på Sula. Sula er en liten og fin øy utenfor Ålesund med det meste av butikker, kino, bading, natur osv. i nærheten.
Jeg har jobbet med film profesjonelt siden 2012, og det er noe jeg liker veldig godt å drive med!
En periode jobbet jeg som producer – med ansvar for film og regi på location – for en norsk og internasjonal kristen TV-kanal med millioner av visninger. Nå jobber jeg 50% som personlig assistent og 50% med firmaet mitt, ALMedia.
ALMedia produserer reklamefilmer, promofilmer og eiendomsfilmer, og tar mindre oppdrag som bryllup, dokumentar, kortfilm og flerkamera. Jeg leies også inn som filmfotograf av andre. På produksjonslista står flere musikkvideoer for artister fra Idol, X-Factor og Melodi Grand Prix, men pga. lavere budsjett til slikt prioriteres ikke dette så mye mer.
Siden jeg har gjort dette til et delvis levebrød har jeg investert i godt lys-, lyd- og filmutstyr. I den senere tid har jo bruk av drone blitt veldig populært. Jeg er derfor også sertifisert drone-pilot, og bruker opptak fra luften til ulike oppdrag innen eiendom eller arrangement.
Jeg jobber stort sett kun bak kamera. For meg er det viktig at fokuset skal være på historien jeg formidler, ikke på meg som person. Jeg er absolutt ikke ivrig etter å oppnå den type kjendisstatus og oppmerksomhet som blir mange skuespillere til del.
Hva motiverer og inspirerer deg?
Filming er en lidenskap jeg har vokst opp med. Da jeg var liten fikk jeg låne videokameraet til faren min, og brukte det mye når jeg var alene i skogen eller hjemme. Jeg filmet for eksempel små figurer og en trehytte i miniatyrutgave, og lyssatte dette fra ulike vinkler for å få best lys. Etter hvert som jeg ble eldre innså jeg at lidenskapen var der for å bli, og bestemte meg for å lage en forretning ut av dette. Dermed satset jeg profesjonelt – og det går veldig bra.
Motivasjonen min er å fortelle historier gjennom lyd og bilde som inspirerer og motiverer andre. At publikum går fra filmvisningen og føler at dette var noe de fikk noe ut av, og at det var som et inspirerende påfyll.
Formatmessig foretrekker jeg å produsere kortfilmer med spenning. Historier som fanger de små, men personlige, øyeblikkene i noens liv; historier som tar deg med inn i noens liv, med de oppturer og nedturer det innebærer. Dette er jo gjerne noe publikum kan relatere til, der de følger rollefigurene gjennom filmen. Slik er det med alle filmene jeg lager – enten det er kommersielt eller non-profit – målet er alltid å lage noe fint, og å fortelle en inspirerende og motiverende historie som publikum kan få noe personlig ut av.
Bildene nedenfor er fra innspillingen av musikkvideoen «Paperboat» med Rikke Lie, klikk for å se dem større:
Har du noen forbilder?
Det finnes så mange talentfulle og dyktige filmfolk! Om jeg må nevne noen, vil jeg trekke frem Steven Spielberg, Paul Greengrass og George Lucas.
«The sound and music are 50% of the entertainment in a movie.»
– George Lucas
George har et godt poeng her, og han er et av forbildene mine nettopp fordi det han legger så stor vekt på lydeffektene og filmmusikken. Det skaper rett og slett mye av stemningen i filmen.
Paul Greengrass står bak flere av Jason Bourne-filmene, og kortfilmen «The Identity of a Spy» er inspirert av disse. Den direkte, originale og håndholdte måten disse filmene lages på gjør i mine øyne at det føles mer ekte ut. Alt er spilt inn på location på de faktiske stedene, som Italia, Frankrike osv. Dette synes jeg er inspirerende – filmselskapene i dag spiller jo ellers ganske mye inn på sett og foran green screen.
Kortfilmen The Identity of a Spy ble premiert med sølv i NM i Film 2014.
Plott: David Petersen har blitt (mis)brukt av myndighetene som agent i ulovlige oppdrag. Uten fullstendig minne om hva som har hendt med ham, er han på jakt etter byrået som står bak – og etter sin egen identitet. HUSK HD! (Klikk på tannhjulet i nedre høyre hjørne av filmen.)
Steven Spielberg står jo bak den kjente 80-tallsfilmen «E.T.». Da den ble laget var spesialeffektene mye enklere enn i dag, men Spielberg klarte å skape filmmagi, med en spesiell og personlig historie som rørte veldig mange. Om jeg kunne invitere noen med meg på filmsafari ville det blitt nettopp Steven Spielberg – en legende innen filmbransjen. Turen skulle gått til Universal, der han kunne vist meg rundt og fortalt om de ulike teknikkene og historiene opp gjennom tidene!
Hvor viser du filmene dine? Hva betyr det at de blir sett?
Det sies at én jobb fører til en annen, og dette har jeg til en viss grad sett stemmer.
Jeg bruker Youtube, Vimeo, Facebook og andre sosiale medier mye. Det gjør det enkelt å kunne nå langt med filmene, og det er spennende og motiverende å få direkte tilbakemeldinger via kommentarfeltene. For meg betydde det spesielt mye da en kollega i USA, med kontakter som Ashton Kutcher og andre Hollywoodstjerner, sa at han likte arbeidet mitt godt – eller som han skrev: «I love it!»
Forleden dag tok en skuespiller kontakt med meg etter å ha sett et bilde jeg la ut på Instagram. Han ønsket jeg skulle sjekke ut hva han har å tilby som skuespiller. Det viste seg at han har spilt inn scener i en HBO-serie med den kjente skuespillerinnen Julia Louis-Dreyfus – Elaine fra Seinfeld, favorittserien min under oppveksten. Selv om henvendelsen hans selvsagt ikke er direkte linket til henne, er det allikevel nokså spennende når man innser hvor kort unna en spennende filmtilværelse i USA er. Jeg vil gjerne gjøre jobber i USA og resten av verden, men foreløpig trives jeg godt med å jobbe i Norge og Sverige!
Et godt tips til dine filmkollegaer?
Når jeg lager film, spesielt kortfilm, setter jeg meg ned og lager et storyboard. Det er en versjon av manuset som viser historien i form av skissede scener – nesten som tegneserie. På location er dette i grove trekk en «blåkopi» av hva man ser. Å lage et storyboard kan være svært tidkrevende, men sammen med originalmanuset er det gull verdt!