God lyd på filmen

God lyd på filmen

Via film og TV har vi blitt vant til god lydkvalitet. Vi er rett og slett blitt litt bortskjemte. Skal vi vise en film for andre, så er god lyd helt nødvendig. Svært mye kan gjøres med forholdsvis rimelig utstyr og riktig redigeringsteknikk.

Mikrofon

Dersom du skal bruke lyden du tok opp sammen med videobildene er det viktig at den er av god kvalitet. Skal du få til det, så trenger du en god videomikrofon og sannsynligvis også en god vindbeskyttelse til denne. Vindstøy er et problem i mange situasjoner, men kan forebygges med forholdsvis enkle midler.

Vi skal se på noen aktuelle mikrofoner og annet utstyr som passer både til DSLR og videokameraer.

Røde Videomic Pro (Ca kr 1400)

God lyd: Røde videomik pro and deadcat (produktfoto)

Røde kameramikrofon (produktfoto)

Dette er for mange nærmest blitt en standardmikrofon for videofilming både blant amatører og profesjonelle. Den har gunstig pris, gir god lyd og kan leveres med såkalt «deadcat», som er en ekstra pels til å kle utapå den vanlige vindbeskyttelsen.

Sennheiser MKE 400 (ca kr 2000 m windjammer)

God lyd: Sennheiser MKE400 (produktfoto)

Sennheiser MKE400 (produktfoto)

Ønsker du en liten og lett mikrofon kan dette være et alternativ. Forholdsvis bra kvalitet, samt liten og lett.

Sennheiser MKE 600 (Ca kr 2800)

God lyd: Sennheiser MKE 600 (produktfoto)

Sennheiser MKE600; et enda bedre alternativ med eller uten vindbeskyttelse (produktfoto)

Shure VP83F (ca kr 3300)

Shure LensHopper leveres i to versjoner. Den ene er en helt vanlig videomikrofon, mens den som er avbildet her er en god videomikrofon, med innebygd lydopptaker (tar opp på mini SD-kort).

God lyd: SHURE Lenshopper (produktfoto)

SHURE Lenshopper; et svært fleksibelt alternativ (produktfoto)

Som om det ikke er nok, så kobler du mikrofonen til kameraets mikrofoninngang og tar opp lyden på kameraet også.

Lydnivåene må tilpasses på kamera og mikrofon. Skulle kameraet være uten hodetelefonutgang, så kan du koble den til mikrofonen. Lydnivået kan du lese av både på kameraet og på mikrofonen/lydopptakeren.

Smart. Lyden du tar opp på mikrofonen er som regel bedre enn den kameraet greier å ta opp.

Ekstern lydopptaker

God lyd: Olympus LS-100 (produktfoto)

Olympus LS-100 multirecorder (produktfoto)

Avbildet er Olympus LS-100 multirecorder med XLS og Phantom mating for profesjonelle mikrofoner til ca kr 3900, men Olympus har en rekke andre produkter til langt gunstigere priser. Mange bruker også eksterne lydopptakere i forbindelse med filmopptak. Zoom H4n (ca kr 2000) eller H6 (Ca kr 3800) har vel nærmest blitt en standard for mange, og det er gode produkter.

Likevel vil jeg få fram at det finnes gode alternativer fra en rekke produsenter, Roland, Sony og ikke minst fra Olympus. Sistnevnte har lang erfaring med å produsere diktafoner, og har nå også et godt utvalg av lydopptakere som egner seg godt som kombinerte lydopptakere for film. Noen av dem har samme funksjonaliteten som Shure, at du sender lyden videre inn i kamera samtidig som du tar opp i lydopptakeren, der også hodetelefonen kobles til. Har du behov for en spesiell type mikrofon kan du også koble den til lydopptakeren.

Dessuten er lydopptakeren et glimrende hjelpemiddel om du vil lese inn kommentarer til filmen din, eller ta opp lyd du vil bruke i forbindelse med filmen.

Innspilling av lyd

Det er viktig at nivået (volumet) ikke blir stilt for høyt når du tar opp lyd. I «gamle dager» når vi opererte med analog lyd, så kunne vi nok akseptere at nåla svingte innom det røde feltet av og til, men digital lyd blir ødelagt/forvrengt om innspillingsnivået blir for høyt. Er det litt for lavt, så kan en øke volumet i redigeringen og fortsatt ha god kvalitet.

God lyd: CANON XA10 (produktfoto)

På dette kamera har man kontroll på lydinnspillingsnivåene (produktfoto)

Det kan virke som om automatisk regulering av innspillingsnivået vil være en stor fordel. Da tar jo automatikken seg av det hele slik at du unngår for høyt nivå. Automatikk er desidert enklest under opptak, men manuelle innstillinger gir deg muligheter for bedre lyd forutsatt at du vet hvordan du skal stille inn lydnivået. Du må også følge med og kanskje justere underveis.

Som nevnt er det viktig at innspillingsnivået ikke blir for høyt, men heller ikke alt for lavt. Automatikken gjør så godt den kan, men vil skru opp lyden når det ikke er noen lyd – eventuelt svak lyd. Da vil automatikken skru opp volumet for å få den svake lyden opp på et mest mulig «normalt» lydnivå.

Bruker du manuell lydjustering så stiller du nivået slik at de kraftige lydene blir kraftig gjengitt mens det blir ingen eller veldig svak lyd i de stillere partiene. Slik kan du få fram dynamikken i for eksempel musikk. Noe musikk skal gjengis kraftig mens andre deler av musikkstykket skal formidles med svak lydstyrke.

Redigering av lyd

På datamaskinen kan du synkronisere lyden du tok opp på den eksterne lydopptakeren med lyden som er tatt opp sammen med videoen. Hvis den eksterne lyden er vesentlig bedre, så kan du velge å bruke den. Hvor lett dette er kommer an på hvilket videoredigeringsprogram du har valgt.

God lyd: Lydmiks i Pinnacle Studio

Lydmiks i Pinnacle Studio; enkelt og intuitivt

Miksing av lyd fra flere kilder som er lagt på flere forskjellige lydspor kan også gi en ny dimensjon til videoen din.

Dersom lyden din er hemmet av litt irriterende bakgrunnsstøy så kan den noen ganger «renses» i et lydredigeringsprogram, men slike muligheter følger normalt ikke med de rimeligste redigeringsprogrammene.


Et avsluttende tips fra redaktøren, Roy Morten Gleditsch:
Har du behov for å redigere lyden spesielt; kanskje begrense noe uønsket støy på kontentum lyd (kameralyden) eller andre lydkilder, så kan et program som Audacity være til hjelp. Dette gratisprogrammet er tilgjengelig på flere plattformer; PC / Mac / Linux. Du finner programmet HER. Er du god på å tenke lyd/ planlegge lyd under opptak; trenger du det kanskje ikke 🙂

Om skribenten

Håkon Trønnes

Medlem i Vingelen Fotoklubb.

Legg igjen kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

RSS SISTE FRA NSFF.NO

  • Invitasjon til NM i foto høsten 2024 15. august 2024
    Velkommen til NM i Foto 2024, del to, høstrunden Besøk nsff.no for mer informasjon fra Norsk Selskap for Fotografi.
  • Fototur til India i november, eller fototreff i Kina i 2025? FIAP arrangerer World Congress og Photomeet 4. juni 2024
    Den 36. FIAP World Congress blir arrangert i India i november 2024. Photomeet 2025 skjer i Kina. Alle NSFF-medlemmer kan delta på begge. Besøk nsff.no for mer informasjon fra Norsk Selskap for Fotografi.
  • NSFF landslag i monokrom 2024 16. april 2024
    Send inn dine bidrag for å delta på landslaget til 36 FIAP Monochrome Biennial 2024. Temaet vi har valgt er Moderne arkitektur. Besøk nsff.no for mer informasjon fra Norsk Selskap for Fotografi.
  • Resultater NM 2024 vårrunden 10. april 2024
    I vårrunden av NM i foto 2024 ble det levert inn 5036 bilder fordelt på 7 klasser. Beste fotograf ble Atle Sveen, beste klubb ble Bekkalokket Fotoklubb og beste ungdomsfotograf ble Victoria E Barane. Besøk nsff.no for mer informasjon fra Norsk Selskap for Fotografi.
  • Statistikk fra vårrunden av NM i foto 2024 16. mars 2024
    Her er statistikk fra NM i foto, vårrunden 2024 Besøk nsff.no for mer informasjon fra Norsk Selskap for Fotografi.

Medeier Norsk Natufotofestival

Norsk Naturfotofestival

Nordiske fotoorganisasjoner

Nordic Society of Photography (NFFF) Norsk fotohistorisk forening Fellesorganisasjonen Foto-Norge Selskabet for Dansk Fotografi (SDF) Suomen Kameraseurojen Litto Ry (SKsl) Riksförbundet Svensk Fotografi (RSF)

RSS NFFF (nordic.photo )