
Medlemsprosjekt: Nina C. Krogh «St. Svithuns plass 2012–2019» (2021)

NSFF oppfordrer til å sende inn medlemsprosjekt og klubbprosjekt. Til inspirasjon vil vi i NSFF Magasin publisere prosjektene, de vil også vises digitalt på ulike arrangement der NSFF er tilstede. Nedenfor sees Nina C. Kroghs prosjekt fra 2021:
St. Svithuns plass 2012–2019
Fakta om Ryfast
Ryfast er et fergefritt veisamband mellom Ryfylke og Nord-Jæren. Prosjektet ble vedtatt av Stortinget 12. juni 2012, og påbegynt i november 2012. Byggestart var våren 3013, i hver ende av det lengste tunnelløpet henholdsvis på Solbakk i Strand og på Hundvåg i Stavanger kommune. Første del, Ryfylketunnelen, ble åpnet for trafikk 30. desember 2019. Resten av sambandet, Eiganestunnelen og Hundvågtunnelen, åpnet 22. april. 2020. Bompengeinnkrevingen i Ryfast startet 1. februar 2021.
St. Svithuns plass 2012-2019
I fem år var jeg nærmeste nabo til den over hundre år gamle parken St. Svithuns plass. Søndre del av Eiganestunnelen ble bygget under parken, og jeg fulgte hele byggeprosessen med kamera fram til gjenåpning av parken i 2019. Mitt fotoprosjekt er avgrenset til selve St. Svithuns plass og tilstøtende område ved krysset mellom RV509 Madlaveien og E39 Motorveien i Stavanger, hvor to biltunneler pluss 3 kulvert for gang-og sykkelveger ble etabler under bakkenivå og ført videre opp i dagen på sørsiden av FV509 Madlaveien.
I 2012 startet grunnvannsboringer 80 meter ned i bakken på St. Svithuns plass. I 2014 startet anleggsarbeidene i selve parken, først med inngjerding av hele området og felling av mer enn halvparten av parkens lindetrær. Så ble det montert en 5 meter høy støyvegg rundt de tre sidene av parken som vendte mot nærmeste boligbebyggelse. Deretter ble spuntplater banket ned i bakken rundt omtrent to tredjedeler av anleggsområdet, hvorpå støyveggene ble fjernet. Så ble ny ledning for hovedkloakk fra Madla bydel (med diameter 1,2 meter) lagt ned 6 meter under bakken i en u-formet slynge gjennom de tre boliggatene rundt parken. Etterpå ble støyveggene satt opp igjen før det kunne sprenges ut masser 17 meter ned i grunnen, hvor Eiganestunnelen med to tunnelløp skulle komme ut av fjellet. I forlengelsen av tunnelinnslagene ble det på nederste plan støpt to tunneler som skulle forbinde Eiganestunnelen med E39 Motorveien. På nivået over biltunnelene ble det støpt 3 kulverter for fotgjengere og syklister, med felles knutepunkt under bakkenivå. Til slutt ble hele terrenget tilbakeført til nivå med E39 Motorveien og FV509 Madlaveien , og Madlaveien ble tilbakeført til sitt opprinnelige gateløp.
I startfasen etter at støyveggene ble etablert, var det ikke lett å følge med på det som skjedde på innsiden av gjerdet. Etter hvert laget forbipasserende noen små kikkhull i isolasjonsmassen, hvor det så vidt var mulig å fotografere med mobiltelefon. Senere ble det etablert fire-fem litt større åpninger med bedre plass til kamera. For å få oversikt over hva som foregikk, fotograferte jeg gjennom nettinggjerdet langs Madlaveien. Jeg tok også regelmessig heisen opp i tredje etasje i det høyeste bygget på østsiden av bygge-gropen. I forbindelse med omlegging av hovedkloakken ble jeg godt kjent med en av basene, og han ordnet det slik at jeg fikk komme inn på selve anleggsområdet for å fotografere ved flere anledninger, blant annet med en sightseeing med bil i tunnelene i anleggsperioden.
Bildene i fotoprosjektet er begrenset til selve St. Svithuns plass og er valgt ut for å vise noen viktige faser i anleggsperioden.
– Nina C. Krogh, Sandnes Fotoklubb
Klikk på første bilde for å bla gjennom hele galleriet:
Alle har sikkert hørt mantraet, at et bilde sier mer enn tusen ord. Men hva da med en hel serie med bilder, som henger tematisk sammen? Det er vanligste er nok å jakte på blinkskuddene, men blant de store fotografene er det vel så vanlig å tenke i serie – de jobber i prosjekt!
NSFF har siden 2014 invitert til innlevering av medlems- og klubbprosjekt. Det å gå ut over det å kun jakte enkeltstående «vinnerbilder» vil gjøre en til bedre fotograf – utvide evnen til å se! Hele ideen med å jobbe i prosjekt er å fortelle en bredere og mer interessant historie med bildene.