Besøk på Morten Krogvolds utstilling på Haugar
Kragerø Fotoklubb var torsdag 31. mai på tur til Haugar – Vestfold Kunstmusem – for å se Morten Krogsvolds utstilling «Black & White Poetry». Morten Krogvold og kurator Tone Lyngstad Nyaas gikk igjennom utstillingen og tok for seg sentrale bilder i en samtaleform.
Kurator Tone Lyngstad Nyaas forteller at dette var en svært interessant og spennende prosess i det de hadde et stort antall bilder å velge ut fra. To rammeverksteder var opptatt med å ramme inn potensielle utstillingsbilder. Til slutt endte de opp med et syttitalls bilder, hvor poenget var å presentere mangfoldet i hans kunstnerskap.
Utstillingen har fire hovedtemaer. Hans portretter av kunstnere og berømtheter, hvor det store portrettet av Nelson Mandela er det første som møter de besøkende. Rekviem-serien, som ifølge programmet er pågående. Roma-bildene hvor han blant annet har fått innpass i Vatikanet og fått anledning (som den eneste ?) til å fotografere skulpturer av Michelangelo. Strengt bevoktet riktignok, sier han. Alene med fire vakter, hvorav to med maskingevær. Man tar ikke lett på sine kunstskatter – til fellesskapets beste. Det fjerde temaet er bilder fra hans arbeid i mange land for Care og Plan Norge, hvor han blant annet fokuserer på kvinners og barns livsvilkår. Sterke bilder.
Utstillingen er plassert tematisk i ulike rom, og utvelgelse og plassering skjer (i følge kurator) ganske spontant og organisk. Bilder bæres inn og bilder bæres ut igjen. Rommene komponerer seg selv på et vis, ved at rommene og bildene faller på plass i forhold til hverandre. Det gjør også at en del bilder ikke får plass, ikke fordi de ikke er gode nok men fordi de ikke passer i sammenhengen. De får vi kanskje se en annen gang?
Morten Krogvold jobber ikke digitalt – hans spesielle uttrykk skaper han ved fysisk arbeid i mørkerommet. Om selve prosessen bak bildene forteller han at han, når han tar bildet, ikke er mest opptatt av hvordan motivet ser ut men hvilke muligheter det ligger i motivet som HAN senere, i sitt mørkerom, kan utnytte for å få frem det han ønsker. Dette kan være et arbeid som kan ta 12-15 timer konsentrert innsats, og dette bildet kan aldri gjenskapes akkurat maken igjen. Hver skapelsesprosess blir unik. Der er det nok en del av oss andre som gjøre det litt enklere for oss selv.
I følge Tove Nilsen har Morten Krogvold en gang fått beskjed av Stein Mehren om at han eksponerte for hurtig. «Du må få mere tid inn i bildene dine,» sier Stein Mehren. Det har Morten Krogvold tatt til etterretning og det ser vi som er betraktere til bildene hans. Det er mye tid her. Mange av bildene har eksponeringstid på flere timer, og mange av motivene representerer mye tid. Ofte svunnen tid.
Mannen selv – og her blir det selvsagt min ganske private oppfatning – er som en gigantisk vitaminpille. Han er en ekstremt levende, kunnskapsrik herre med en stor evne til formidling. Jeg tenker for meg selv at man burde kanskje hatt en times dose Morten Krogvold en gang i året – for å booste motivasjonen. Baksiden er selvsagt at man blir litt nedslått når man ser på egne bilder, men… skal man bli god kan man ikke ta heisen. Man må gå trappene trinn for trinn.
PS. Det er produsert en bok som selges i forbindelse med utstillingen, og den kan skaffes ved at man kontakter Haugar Kunstmuseum i Tønsberg.