
Landskapsfoto med og uten filter

En lørdag midt i november arrangerte fotoklubbene i Alvdal og Vingelen til dag med naturfoto som tema på Aukrustsenteret i Alvdal. I og med at vi bor midt i naturen har de fleste av oss tatt hundrevis, ja kanskje tusenvis av naturbilder tidligere, men det er alltid moro å lære noe nytt og få ny inspirasjon. Det var derfor vi hadde invitert natur- og friluftsfotograf Henrik Strømstad, og det viste seg å være lurt.
Landskapsfoto med filter
Han startet med det temaet som var minst kjent for oss, nemlig bruk av filter i forbindelse med natur- og landskapsfotografering. Mens vi ennå fotograferte med film i kameraet måtte en jo legge til de fleste korrigeringer og effekter i kamera. Det var ganske begrensede muligheter for å gjøre veldig mye med bildene i ettertid, i alle fall for oss amatører.
Ved overgang til digital foto ble det plutselig mulig å gjøre mange nye innstillinger i kameraet og ikke minst på datamaskina etterpå. Dermed ble filter for mange et ganske ukjent og ubrukt hjelpemiddel i fotograferingen. Lightroom, Photoshop og andre fotoprogrammer kan hjelpe oss med å gjøre underverker, men det kan ta sin tid. Så spørs det da om en vil bruke tida til å fotografere eller jobbe med bildebehandling.
Polafilter
Et filter som er tilnærmet uunnværlig er polariseringsfilteret eller polafilteret, som det også ofte kalles. Kort fortalt så gjør det fargene blant annet på skog og himmel kraftigere. Filteret reduserer også reflekser fra vann og alt annet som ikke er av metall. Styrken kan varieres ved å vri på filteret. Det har størst effekt når lyset kommer inn rett fra siden (i 90 graders vinkel). Filteret har effekt som en polaroid-solbrille.
Henrik viste eksempler på bilder tatt både med og uten filter. Jeg husker spesielt et bilde av ei elv med mye refleks fra vannet, og på neste bilde, som var tatt med polafilter, kunne en til og med se fisken i vannet og steinene i bunnen av elva. Ikke rart at mange fiskere bruker solbriller! Et annet bilde var av en våt løvskog hvor sollyset skapte masse reflekser fra vannet på bladene. Det neste bildet var tatt med polafilter, og da var mesteparten av refleksene borte. Slikt er det i praksis umulig å korrigere i noe bildbehandlingsprogram.
Gråfilter / Neutral Density (ND-filter)
Hensikten med et gråfilter er å slippe mindre lys inn til kamerasensoren slik at en kan benytte lengre lukkertid enn det eksisterende lyset egentlig tillater. Ved valg av riktig filter kan en få effekten av lang lukkertid selv midt på lyse dagen. Klassiske motiver i så måte er vann og skyer i bevegelse. Henrik har opparbeidet seg masse erfaring med bruk av gråfilter, og viste masse bildeeksempler med tekniske data og gode råd. En rennende bekk trenger 1 til 2 sekunders lukkertid, på hav er ca 0,8 sekunder som regel flott, men ca 30 sekunder om du vil at havflaten skal se ut som et tåkehav. Dette er slik en lærer med lang erfaring.
En variant av gråfilter er gradert gråfilter, der en del av filteret er mer eller mindre mørkt, mens resten er blank og uten synlig påvirkning på bildet. Når det er for store kontraster i bildet er slike filtre gode å ha. Dette kan for eksempel være et landskap i solnedgang. Normalt vil du ha valget mellom å eksponere for å få solnedgangen eller landskapet rett eksponert. Med et slikt filter kan du dempe de lyseste partiene i motivet og få et perfekt eksponert bilde.
Effekten ser du i søkeren på et speilløst kamera og i skjermen bak på kamera for speilrefleks og speilløse kameraer. Overgangen mellom den mørke og den lyse delen av filteret kan være myk (soft), medium, hard eller endog veldig hard. Henrik foreslo å starte med hard eller medium til å begynne med.
Begge disse gråfiltervariantene finnes med forskjellig «styrke» eller mørkhetsgrad om en vil.
Betegnelsene er ikke så lette å forstå, men inneholder det vi trenger for å kunne bruke dem. ND 6-stop (ND 1,8 / ND64) betyr i praksis at dette er et gråfilter (Neutral Density) med 6 eksponeringstrinns avvik, mens resten trenger du ikke bry deg om. I praksis vil et slikt filter gi deg lukkertidsendring fra 1/125 sekund til ½ sekund (6 trinn) om ISO og blenderåpning holdes konstant.
Vi fikk også noen gode råd med hensyn til hvilke filter vi burde starte med. Blant annet påpekte han at vi betaler tusenvis, kanskje titusenvis av kroner for å få god optikk, da virker det lite smart å sette et billig og dårlig filter på det. Med andre ord; har du ikke råd til å kjøpe kvalitet, så la det være – du blir likevel ikke fornøyd. Når det gjelder gråfilter er det de firkantede filtrene som settes i filterholdere som gjelder, og da er det to fabrikkmerker som skiller seg ut: Lee og NiSi. Både ut fra det Henrik hadde erfart og omtaler jeg ellers har lest, så er filtrene fra Lee meget gode, og gode nok for de fleste, mens NiSi går for å være hakket bedre, men også dyrere. Et sett med filterholder, 2 ND-filtre med to forskjellige styrker, et grader filter og et polafilter vil komme på ca kr 4.500,- (Lee) eller noe mer om du velger NiSi.
Henrik har også skrevet en artikkel om fotofilter på hjemmesiden til Stavanger foto.
Komposisjon av naturbilder
Komposisjon kan være et vanskelig tema å forelese i, men dette var et tema Henrik behersket veldig bra og han illustrerte det på en lett forståelig måte med gode bildeeksempler. Han var selvfølgelig innom det gyldne snitt regelen om tredeling (rule of thirds), linjeføring, kurver osv. Men noen ganger kan regler brytes, og bilder kan likevel framstå delikat og attraktivt.
Ellers forklarte han med gode bildeeksempler hvordan han gikk fram når han jobbet med et motiv. Et av eksemplene var en bekk som til å begynne med så noe uryddig ut, en stokk som ikke passet inn og en del andre uønskede elementer. Ved å endre posisjon, kamerahøyde og brennvidde kom han til slutt fram til et flott resultat.
Mennesker i naturen
I utgangspunktet kunne nok innslaget om komposisjon ha vart mye lengre, men vi hadde også bedt om å få en noe redusert versjon av mennesker i naturen. Vi fikk være med på kajakkturer, topptur i Lofoten og annet. Henrik har alltid kameraet med seg, men han må jo begrense seg litt når han er i lag med andre, må jo være litt sosial også. Hans erfaring var også at gode kameraer og objektiver tåler utrolig mye både av vann og snø, selv om han tar det innunder jakka innimellom. Han har likevel forsikret fotoutstyret, det kan jo gå galt en gang.
For å få litt ekstra farger i bildene sine låner han gjerne bort ei fargerik jakke til de han drar på tur sammen med. Og teltet – der er selvfølgelig IKKE grønt.
Henrik hadde også med seg et ferdig innrammet vinterbilde som var gevinsten i lotteriet vårt. Så får vi se da, hvor mange som velger å ønske seg fotofilter i julegave. Blir det mange nok, så kan det jo hende at vi inviterer Henrik oppover igjen til sommeren så han kan holde workshop i bruk av filter for oss. Hans kunnskap om filter og naturfoto presentert med hans lune vesen kan vi gjerne få mer av. Vil du se mer av hans flotte bilder, så er det et bra utvalg på www.conlight.no.
Bildet i toppen er fra Aukrustsenteret og viser fra venstre Bjørn Langleite (Alvdal fotoklubb), Håkon Trønnes (Vingelen fotoklubb) med premien og Henrik Strømstad (foto: Johansson Photo).