Våre kursholdere: John Colbensen

Våre kursholdere: John Colbensen

NSFF har knyttet til seg en rekke dyktige foredrags- og kursholdere, se hele listen her. I en egen artikkelserie her på NSFF Magasin ønsker vi å presentere disse litt grundigere enn det vi har satt av plass til på hoved-weben; først ut i rekka er John Colbensen fra Skodje fotoklubb!

(Illustrasjonsbildet i toppen er tatt av Monica Elise Vestre)

John Colbensen

49 årige John Colbensen er fra Ålesund, men for tiden bosatt i Skodje kommune der han jobber som eiendomsfotograf for i overkant av 20 meglere. Han har drevet med foto i mer eller mindre 30 år.
– Foto for meg er livsstil, hobby og levebrød, sier John. Jeg har blitt fortalt at jeg er en kunstner innen foto, men jeg vet ikke helt om jeg tror på det. Men det skal sies at jeg liker å uttrykke meg visuelt. Jeg kan overhodet ikke male eller tegne, men føler meg trygg på fotografiet som min visuelle uttrykksform.

– Jeg vet ikke hvorfor jeg begynte med foto, men vil tro at det hadde noe med at en av mine foreldres venner hadde foto som yrke, og han var god. Jeg husker jeg ble fascinert av hva han fikk til med kameraet sitt.

Naturmann med en sving innom bygatene i blant – og stor glede av Photoshop

Colbensen erklærer en genuin interesse for å være ute i naturen, og fotograferer helst landskap og makromotiv. De siste årene har han også forsøkt seg på gatefoto, men hovedsakelig fotograferer han motiv som han kan bruke i kreative kompositter i Photoshop.

– Jeg vet ikke om jeg unngår å fotografere noe, men jeg er ikke noen aktfotograf. Med tanke på deltakelse i fotokonkurranser burde jeg kanskje forsøkt meg på det, resonnerer han med et glimt i øyet.
– Bryllup har jeg fotografert nok av til at jeg har gått lei den genren – ellers er jeg ganske altspisende!

På spørsmål om han har et særeget uttrykk nøler Colbensen.
– Tja, jeg liker å ha en historie bak bildet… at bildet kan tolkes – vidt eller snevert. Å ha færrest mulig elementer i bildet er viktig for meg. Element som ikke underbygger historiefortellingen, har ikke noe i bildet å gjøre.

Motiveres av å bevege publikum

– Jeg hadde en utstilling i Haugesund for et par år siden. Der stilte jeg ut rene kompositter, altså sammensatte bilder. Det spesielle med de bildene var at de alle handlet om mine innerste tanker, som kanskje kunne treffe en og annen sjel som så de bildene. Og det gjorde de! Jeg fikk mange og følelsesladde reaksjoner. Det gjorde godt å møte folk som tolket bildene på en personlig måte, akkurat som jeg håpet.

Når Colbensen setter seg ned med Photoshop er altså ambisjonen å lage bilder som forteller en historie. Selv er han ikke så enormt begeistret for kompositter som bare er satt sammen for effektenes skyld, og har null fortelling i seg.
– For all del, sier han, det kan jo være pent å se på, men det gir meg lite. Bildet må fortelle noe, noe som alle og enhver kan forstå – eller ikke forstå.

Jobber med grunnlag i skisser og arbeidstittel

– Jeg får veldig ofte kreative ideer, jeg føler meg ganske heldigstilt der, forteller han. Når ideene ramler ned i hodet skisserer han dem ned i en skissebok – eller serviett, for den saks skyld. I en ramme skisseres bildet og hovedelementet tegnes inn på en best mulig komposisjonsmessig måte.

– Jeg bruker ofte å ha en arbeidstittel til bildet, men den kan lett bli endret når bildet er ferdig redigert. Men jeg viker aldri fra hovedbudskapet i bildet, sier han bestemt.

Når bildet så skal utformes har han et ganske stort bildearkiv der han som oftest finner en passende bakgrunn til ideen. Deretter fotograferer han hovedelementene.
– Ofte tar jeg disse bildene i stuen min! Deretter blir det å sette inn elementene slik jeg har skissert dem i skisseboken. Og så blir det mange timer foran pc-skjermen…

Livet, følelser og opplevelser gir inspirasjon

– Jeg blir i all hovedsak inspirert av livet – oftest av egne følelser og opplevelser, forteller Colbensen, som også blir inspirert av film, musikk eller rett og slett et ord.

Kanskje er det for å oppnå kontakt med disse følelsene at han helst liker å være helt alene når han er ute og fotograferer. Allikevel trives han også godt på fototur med andre.
– Jeg blir gjerne med totale nybegynnere på tur. Det er herlig når «aha-opplevelser» oppstår på grunn av noe jeg har kunnet lære bort. Andre ganger er det jeg selv som blir inspirert, i selskap med andre som har litt mer enn de grunnleggende fotokunnskapene inne.

– Om jeg har noen forbilder? grunner Colbensen. — Jeg virker kanskje hovmodig, men jeg kan ikke si at jeg har noen forbilder inne foto. Jeg er riktignok stor fan av Adrian Sommeling sine kreasjoner. Selv om historiene ikke er så dype synes jeg han har en strøken teknikk. Marc Adamus er en enormt god landskapsfotograf som jeg respekterer høyt. Jeg må også få nevne Henri Cartier-Bresson. Han er i mine øyne historiens beste gatefotograf, med utrolig timing og komposisjon i bildene.

– Så hadde det jo vært ekstremt moro å hatt med Audun Rikardsen på tur. Han er en utrolig dyktig fotograf som jobber intenst med å få bildet akkurat slik han vil ha det. Reisen skulle gått til Svalbard eller Lofoten!

Ambisjoner, drømmer og planer videre

– Jeg hadde en gang en ambisjon om å få bilde på trykk i National Geographic – det har jeg faktisk oppnådd, smiler John. Nå er ambisjonen å bli anerkjent i Norge innen landskapsfoto, makrofoto eller kreative kompositter – helst i alle tre genrene!

– Jeg har lyst å holde flere fotoutstillinger, enten med store plakater av makromotiv eller store plakater av mine kreative kompositter. Bildene mine vises ellers frem på egen webside, i klubbsammenheng og på sosiale medier. Bilder bør vises!

Colbensen har mange steder der han gjerne skulle ha vært og fotografert.
– Antarktis, Pripyat, Svalbard, New Zealand, Tokyo og Galapagos… denne listen kan bli enormt lang, erkjenner han. — Jeg skulle også meget gjerne ha vært med på en workshop med Adrian Sommeling, for å studere hvordan han jobber.

– Et motiv jeg gjerne skulle ha fanget? Jo, jeg har prøvd – en god del ganger – å fange en flygende sommerfugl i perfekt lys, med 105 mm makro f/2.8. Det er jaggu ikke lett. Å få fokus til å sitte akkurat på øynene, mens den er i flukt på sin irrasjonelle måte, er særs vanskelig. Men jeg gir aldri opp… aldri!

Et utvalg av Colbensens bilder og kompositter

Klikk på bildene nedenfor for å se i stort format og med bildetittel:

Kurskatalogen til Colbensen

10-12 timers kurs:

  • Grunnkurs i foto
  • Videregående kurs i foto
  • Grunnleggende kurs i Photoshop
  • Kreative workshops, manipulasjon og kompositter

Ulike temakurs av kortere varighet (ca. 3 timer):

  • Makrofoto
  • Landskapsfoto
  • Bildekomposisjon
  • HDR
  • Nattfotografering
  • Blitzbruk

Egen fotobakgrunn

— Jeg har en lang og ganske omfattende bakgrunn som VG-fotograf, undervannsfotograf, portrettfotograf, eventfotograf, modellfotograf samt 6 år i profesjonell fotolab. I tillegg liker jeg særs godt å lese og studere temaet og heldigvis sitter det ganske lett hos meg, sier Colbensen og forteller om enormt mange timer tilbragt med bøker, videoer og ikke minst ute i felten.

Ambisjoner for kursene

— Jeg håper jo at kursdeltakerne skal sitte igjen med masse ny informasjon som de kan bruke til å utvikle seg videre som fotografer. Jeg prøver å bruke en del humor, og ikke minst lære fra meg på en enklest mulig måte – jeg har visst en tendens til å bli veldig engasjert når jeg holder kurs, ler han.

Etter et kurs oppretter Colbensen gjerne kontakt med kursdeltakerne på Facebook og andre sosiale medier, der han følger med på bilder de legger ut så godt det lar seg gjøre. Han prøver også å følge opp med tips og triks, og besvarer spørsmål som oppstår i etterkant.

— Dette er nok ikke hovedvervet mitt, men jeg elsker å treffe nye folk som er sulten på mer kunnskaper rundt fotografering. Jeg føler også at jeg har noe å bidra med når det gjelder foto, og responsen har vært meget god. Og god respons trigger meg til å fortsette. Dessuten elsker jeg alt som har med foto å gjøre – vel, nesten alt..!

Om forfatteren

Birgit Fostervold

EsNSFF, HonENFFF, medlem i Homborsund fotoklubb. Tidl. redaktør for NSFF Magasin (2016–22), tidl. nestleder og konst.leder NSFF (2017–22). Webmaster og designer NSFF. Styremedlem+webmaster Nordisk Forbund for Fotografi samt Norsk Naturfotofestival. Lensbaby-ambassadør.

Legg igjen et svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

RSS SISTE FRA NSFF.NO

Medeier Norsk Naturfotofestival

Norsk Naturfotofestival

Nordiske fotoorganisasjoner

Nordic Society of Photography (NFFF) Norsk fotohistorisk forening Fellesorganisasjonen Foto-Norge Selskabet for Dansk Fotografi (SDF) Suomen Kameraseurojen Litto Ry (SKsl) Riksförbundet Svensk Fotografi (RSF)

RSS NFFF (nordic.photo )