Regiontreff i Drammen 2018 – ved Lier, Holmestrand og Drammen fotoklubber
Helgen 7.–9. september 2018 gikk årets andre regiontreff av stabelen, et samarbeidsarrangement i regi av Lier, Holmestrand og Drammen fotoklubber. Det ble liveblogget fra treffet, og her får du en oppsummering!
Så var vi i gang!
Klubbene hadde håpet på en noe større oppslutning, men de vel 34 deltakerne fra flere klubber får en flott helg med foredrag og workshops. Drammen fotoklubb er så heldig å ha tilhold i flotte og nyoppussede lokaler på Akademiet Ypsilon med god plass til folk, fremvisning og selvfølgelig klubbenes miniutstillinger for helgen. Årets årbokutstilling var også på plass.
Stine Engebretsen, leder i Lier fotoklubb, åpnet ballet med å ønske alle hjertelig velkommen til helgas fototreff. Med innhold som strakte seg fra arkitektur til makro/mikro med sveip innom actionfoto, derav navnet «Stort og smått», var det duket for en innholdsrik helg og Daniel Shay Lunt fra Ungdomsutvalget i NSFF fristet de action-interesserte med tur til Drammen klatrepark ved Åssiden skisenter med Kyle Meyr.
Jan Erik Bamrud fra Drammen fotoklubb ønsket alle deltagere hjertelig velkommen og Jan-Ragnar Boland fra NSFF takket Lier, Holmestrand og Drammen fotoklubber for at de har tatt på seg å arrangere fototreffet.
Foredrag og introduksjon til arkitekturfoto
Svein Wiger Olsen er autodidakt amatør i Drammen fotoklubb og mye prøving og feiling har ført ham dit han er i dag. Hans spesialitet er eksteriør og han fotograferer alt fra moderne bygg til gamle rønner.
Svein mener at alt av utstyr kan brukes under arkitekturfoto. Selv bruker han gjerne vidvinkel for å skape rom rundt motivene, men han benytter også tele-objektiv eller tilt-shift til formålet. Videre er Svein flink til å observere detaljer og minte oss på at vi ikke bare fotograferer på «Burger King-nivå», det vil si gateplan, men også løfter blikket opp i høyden og på toppen av bygningene.
Arkitekturfoto kan tas alle årstider til alle tider på døgnet. Blåtimen eller grålysningen, i soloppgang eller solnedgang, håndholdt eller med stativ, med eller uten gråfilter, polarisasjonsfilter eller tåkefilter. Lange eller korte eksponeringer. Det er du som bestemmer alt etter hvilket uttrykk du ønsker å skape. For ikke å glemme de infrarøde variantene med enten et IR-filter eller et ombygd kamera, slik han selv har.
Svein tenker alltid på linjer som skal lede inn til motivet enten de er rette elle buede, kommer inn fra siden eller går som en diagonal gjennom hele bildet. Arkitekturfoto kan være av enkeltbygninger eller skyline, med mennesker eller uten. Vi fikk noen gode tips om hva vi kan gjøre for å unngå mennesker i en ellers god og ren komposisjon. Enten rett i kamera eller i etterbehandling. Et motiv kan også rammes inn av andre bygninger eller vegetasjon eller også forsterkes gjennom repetisjoner eller speilinger. For ikke å glemme viktigheten av ditt perspektiv, enten du står, ligger på ryggen eller lener deg inntil en vegg for å finne den beste vinkelen for nettopp ditt motiv.
Avslutningsvis fikk vi tips om ulike redigeringsprogram han bruker samt litteratur om arkitekturfoto. Sistnevnte er det kun et halvt dusin av, men Svein kunne absolutt anbefale «Moderne arkitektur fra hele verden» (norsk bok) om du vil fordype deg noe mer i emnet arkitekturfotografi.
Foredraget ble avsluttet med forhåpning om godt vær lørdag morgen når vi skulle møtes til workshop i Drammen.
Workshop arkitekturfoto i «morgenlys»
Morgenfuglene trosset regnværet kl 0700 for å få med seg workshop i arkitektur med Svein Wiger Olsen og møtte opp på det som i alle fall er Drammen mest fotogene bro, nemlig Ypsilon. Det ble to gode timer rundt i byen etter at Svein hadde repetert og gjentatt noen av tipsene og triksene sine. Regntøy på kroppen og regntrekk til kamera var et must, men været lettet etter hvert og de to timene vi hadde til rådighet, gikk fort. 10-12 fotografer i følge eller hver for seg fikk festet både linjer, buer og repetisjoner til minnebrikken og kanskje et og annet «puddlegram».
Foredrag actionfoto ved Kyle Meyr
Lørdag 1030 var scenen klar for Sony-ambassadør og «commercial adventure shooter» Kyle Meyr. Født i USA før internettets inntog gjorde at han tidlig fikk en kjærlighet for sport og utendørsaktiviteter, og når han i tillegg hadde fotointeresse, falt det seg naturlig med action foto.
«The blink technique», å blunke for å huske et øyeblikk for alltid, ble overført til fotografering og han reiser nå rundt, sommer som vinter, og fotograferer action eller landskap. At han i tillegg får betalt for det han synes er morsomst her i verden, er ekstra bonus.
Med bakgrunn som journalist er Kyle er opptatt av å fortelle en historie med sine fotografier og å være så objektiv som mulig. Han må ta noen risker, strekke seg litt ekstra, være utforskende, nysgjerrig og radikal, derfor «RADventure». Som han selv uttrykker det: «Discomfort is my comfort zone. You don’t know how far you can push yourself.»
Makro- & mikrofoto ved Harald K. Andersen: «Når smått blir STORT»
Harald fra Lier fotoklubb har drevet innen denne nisjen av fotografi i 5-6 år, og finner stor glede i å vise blant annet insekter og krystaller fra et makro- eller mikroperspektiv slik vi ikke har sett det før. Han samarbeider med Zoologisk museum i Oslo og finner ellers stor glede og fascinasjon i naturen og detaljene der.
Men hva er hva? Hvor går grensen mellom makro og mikro? Nærfoto går opp til 1:1, makro går fra 1:1 og opp til 40 ganger forstørret, deretter overtar mikro.
Harald bruker 65 mm makro-objektiv eller en 70-200 mm påmontert et mikroskopobjektiv via et adapter. Dette er utstyr som ikke brukes i felten, men inne på stødig gulv og på bevegelig skinne, en automatisk fokusrail hvor han stiller inn antall bilder og avstand for fokus. Det er ikke uvanlig å ha 100-600 eksponeringer som stackes sammen i Zeren Stacker.
Ellers kunne han fortelle om triks om både softing av lys, blenderåpning under fotograferingen og hva han gjør for å «lure» insektene. Her er nok det viktigste å være tidlig oppe når insektene er på det tregeste og morgenduggen fortsatt henger i insektsvingene. Tålmodighet er en dyd og en egenskap man bør kunne inneha i denne typen fotografering, enten du venter en halv time på at insektet skal innta den perfekte posisjonen eller du venter på at bildet skal bli ferdig i dataprogrammet, noe som kan ta opptil 2-3 timer!
Filmutvalget ved Halvor Larsen fra NSFF
En film varer i alt fra få sekunder til mange timer. En minuttfilm sier seg selv. Ett minutt med fritt motiv. Den kan være actionfylt, eventuelt ha et overraskende poeng, men har de samme kriterier som i foto, det må gi seeren noe. Allikevel skiller film seg fra fotografiet med levende bilder og lyd. I tillegg er filmskaping som oftest et samarbeid i motsetning til fotografer med kamera som gjerne rusler rundt alene i sin egen sfære.
Halvor ga oss tips på hvordan den kan utføres fra ide og tema, til planlegging med eventuelle skisser, lengden på klippene, scenenes utforming etc. Så var det opp til oss å sette noe ut i livet. Metoden er spontan og noen deltakere tok noe etter innfallsmetoden der og da med det kamera som var lettest tilgjengelig. Det ble gjerne en mobiltelefon. Men husk at om du filmer med mobil, så filmer du i «landscape»!
«Still time» Foredrag ved fotokunstner Dag Alveng
Lørdag ettermiddag avsluttet vi med et flott foredrag av Dag Alveng. Som ung var det ønskelig at han skulle studere medisin, men han var mer opptatt av fotografiet. Han deltok i konkurranser i Oslo kameraklubb og vant flere konkurranser der, men kunne ikke skjønne hvorfor samme bilde ble refusert i andre konkurranser. «Jeg tror på det jeg tror på, mener det er bra og står ved det. Som kunstner er det nødvendig at man ikke hører på hva andre sier, men tror på det man selv gjør. Å være kunstner innebærer å arbeide seg fram til egen visjon og eget billedspråk. Mange bilder ligner på andre, derfor er det desto vanskeligere å skape sin egen visjon og stil» sa Dag.
Dag jobber med serier av bilder hvor han fordyper seg i et spesielt tema. «Sommerlys» er en slik serie. Bildene har en slags enkel mystikk, noe ved seg som ikke er så lett å forklare. Tanken var å fotografere bildene slik at man fikk følelsen av å bli blendet av solen når man våknet. Det sorte skal være sort, det lyse skal være lysest mulig uten å brenne det ut.
Dag tenker han fotograferer ingenting, men hva er det? Man fotograferer mellomrommet mellom tingene. I et av bildene fra denne serien foregår alt i bildet langs kantene og midten av bildet er tomt. Stikk i strid med oppleste og vedtatte komposisjonsregler.
Andre ganger fotograferer han noe som f.eks. en port. Dag leker med fotografiets egenskaper ved å komprimere tre dimensjoner til to. Et av hans viktigste tips er å lukke det ene øyet for å observere slik kamera gjør for å komme i den riktige stemningen. I tillegg har både objektiv og kamerastandpunkt noe å si for uttrykket. De beste bildene kommer som oftest mot slutten av fotograferingen.
Alveng har flere billedserier, blant annet «Asylum» som ble skapt mens han jobbet som nattevakt på Dikemark, og «This is most important», en serie med dobbelteksponeringer som ble til ved en ren tilfeldighet. Denne tilfeldigheten videreutviklet han til flere eksponeringer og fire rotasjoner med kamera. Et tydelig kjennetegn på Alvengs visjon og spesielle uttrykk. Hvert prosjekt ender forøvrig opp med en bok som gir en god avslutning før neste prosjekt startes. Og det er «Still time» til å gjøre det!
Et flott foredrag som sikkert inspirerte flere av tilhørerne til å tenke konseptuelt, temabasert eller rett og slett bare stå for det man gjør og det man tror på som fotograf og kunstner.
Mer action med Kyle Meyr
Deltakerne i actiongruppa tok heisen opp til toppen av Aron sammen med Kyle Meyr for å ta bilder av de som syklet downhill. Kyle forklarte om komposisjoner og hvordan både vinkler og objektiv har innvirkning på fotografiet for å illustrere fart og bevegelse.
Rundt i løypa var det vegger og broer å leke seg med, og både barn og voksne hadde det gøy i bakken. Så var det bare å innta en god posisjon for å kunne fange det rette øyeblikket.
Vel tilbake til fototreffet på søndag ble det tid til bildekritikk og tips om redigering i Lightroom. Hvordan få frem stemningen i bildet og hvordan få fargene til å passe til både sesong og uttrykk? Noen tips og triks for både LR og PS som gjør at redigeringen blir enklere og deltakerne opparbeidet seg noen ferdigheter innen nettopp redigering.
CEWE Japan Photo ved Jon Arve Moen
Jon Arve Moen fra CEWE Japan Photo, vår støttespiller og sponsor gjennom flere år, hadde gjennom hele helgen hatt utstilling av både fotobøker og print på ulike materialer til alles beskuelse. Visste du forresten at Norge er det stedet det selges flest fotobøker i forhold til innbyggertallet? Det er liksom noe eget med noe å ta i og bla i (red.anm.). Bilder og bøker er håndgripelig, datafiler i sky eller på brikker kan gå tapt.
CEWE Photo Award 2019, under mottoet «Our World is beautiful», er verdens største fotokonkurranse. Konkurransen er gratis, går annethvert år og for dette året kan man levere bilder frem til 31. mai 2019. Med ti kategorier skulle det være muligheter for noen og enhver, mente Jon Arve, og inviterte oss til å delta.
Jon Arve hadde også med en prisbelønt fotobok som det var verdt å kikke på. Fotografiene var et utvalg av de best plasserte bidragene i ulike CEWE fotokonkurranser fra 2017. Der var det inspirasjon å hente!
Ellers var det mange gode tips til hvordan du best gjør klar bildene for print i Lightroom før du bestiller hos CEWE, hvor mye dpi du bør ha og om du skal huke av i boksen for optimalisering eller ei.
Så nå er det kanskje flere som velger å gjøre som Dag Alveng, nemlig avslutte et prosjekt med bilder i bokform? Det planlegger i alle fall undertegnede å gjøre!
Info fra NSFF ved Birgit Fostervold, Jan Ragnar Boland og Jan Erik Bamrud
Et film- og fototreff inneholder også en del praktisk informasjon som er nyttig å huske for klubbenes medlemmer og vi fikk en god og komprimert oppdatering på hva NSFF gjør for fotoklubbene og deres medlemmer rundt om i det ganske land. Styret snakket om både klubbfordeler, idebanken, forsikringsavtalen med If Skadeforsikring, online fotokurs som Scoolo.Club og mye mer.
Bamrud, Boland og Fostervold takket arrangørklubbene for innsatsen og arrangementet gjennom helga, og oppfordret klubbene til å lage tradisjon ved å arrangere fototreffet også neste år.
Avslutningsvis: Presentasjon av helgas konkurransevinnere!
Et film- og fototreff kan ikke gå av stabelen uten konkurranser i de nevnte kategorier, og som seg hør og bør skal vinnere gjøres stas på.
Alle deltakere hadde mulighet for å levere et bilde i A4-format ved ankomst og registrering på treffets første dag. Bildene hang oppe hele helgen og var gjenstand for beundring, forundring og vurdering. Det var deltakerne selv som stemte frem vinneren ved å stjernemerke sine favoritter og det er med stolthet vi kan vise vinnerfotografiet til Anders Riise fra Lier fotoklubb. Gratulerer så mye!
Den neste konkurransen hadde tema «Fotoglede», et ganske vidt begrep og kanskje vanskelig å definere. Kriteriene for innleveringen var at bildet skulle være tatt i løpet av treffet og det skulle leveres som jpg direkte fra minnebrikke på kamera uten redigering. Juryen hadde følgende kommentar til de innleverte bidragene:
«Det var mange gode bilder, men få som tydelig viste fotoglede – som var oppgaven. Topplasseringene av fotokonkurransen var de to fotografiene som juryen var enige om var favorittene, mens vinneren viste en situasjon av ren fotoglede i dårlig vær.»
Filmkonkurransen ble utlyst på lørdag ettermiddag etter en rask innføring i genren minuttfilm. Juryens kommentar:
«Det var innlevert kun to filmer til filmkonkurransen, men vinneren viser en gjennomtenkt minuttfilm med god regi og et overraskelsesmoment.»
Vinneren ble Bente Blegeberg Jenssen fra Drammen fotoklubb med filmen «Tranquility».
Gratulasjoner og applaus til alle vinnere! Også fra vår sponsor CEWE Japan Photo ved Jon Arve Moen, som stilte med gavekort på CEWE-produkter til de heldige.
Og med disse glade vinnere var årets film- og fototreff «Stort og smått» i Drammen kommet til veis ende. Det var en særdeles innholdsrik helg med foredrag, Workshops, nyttige tips og triks og ikke minst mingling og nye bekjentskap på tvers av fotoklubber.
Vi sees ved neste korsvei. Fortsett fotograferingen, delta på et fototreff nær deg, vis fotoglede, lag en minuttfilm i ny og ne, ta fotografier av både stort og smått, planlegg et prosjekt, stol på deg selv som kunstner og avslutt gjerne med en bok!
Toppbildet viser vinnerne av treffkonkurransene, fra venstre: Jon Arve Moen fra CEWE, Anders Riise (LFK) Elias Storhaug (DFK) Bente Blegeberg Jenssen (DFK) og Egil Scott Synnestvedt (DFK).