Torkil Storli – portretter og urbane landskap

Torkil Storli – portretter og urbane landskap

Lørdag 14. april 18 gjennomførte fotoklubbene i Alvdal og Vingelen nok et samarbeidsprosjekt. Denne gangen hadde vi invitert Torkil Storli, opprinnelig tynseting, nå bosatt på Hamar, til å vise bilder og fortelle om sin fototeknikk.

Selvlært

Torkil begynte seriøst med foto for 7 år siden etter at han hadde investert i sitt første digitale speilreflekskamera. Da bodde familien i Spania, kona jobbet som lærer mens han var hjemme og passet ungene. Da ble det også tid til å lære seg fotografering og bildebehandling på egenhånd.

HDR og tøffe portretter

Han utviklet snart en egenartet stil med HDR-fotografering, der flere bilder med forskjellig eksponering blandes sammen til et bilde på datamaskina. Bildene kan ha både ett og to trinns eksponeringsavvik, og antall bilder han bruker varierer. Motivene finner han ofte i byens gater, gjerne etter mørkets frambrudd, men også i naturen. Mange motiver som ikke blir noe særlig om du fotograferer dem på dagtid kan fungere veldig bra når mørket senker seg. Han bruker gjerne liten blenderåpning for å få stor dybdeskarphet og stjerneeffekt rundt lyspunkter, og så tar han selvfølgelig bilder med HDR-funksjonen i kamera.

Portretter er et annet av hans spesialfelter, der får han brukt sine kunnskaper innen lyssetting. Ofte får portrettene av mannfolk en ekstremt tøff look, mens damene må behandles med litt mere skånsom «pensel».

Bilderedigering

Som redigeringsverktøy bruker han Adobe Lightroom CC Classic og Photoshop CC. Han har ikke alltid noen klar formening om hvordan det ferdige resultatet skal bli da han begynner å jobbe med bildet, så det blir litt til etter hvert som jobben skrider framover. Men bildene ender som regel med å ha en god del dramatikk over seg, særlig gjelder dette det han selv kaller «Tidlig Storli», bildene fra hans tidligste del av hans fotokarriere. Nå har han gått litt videre, og drar kanskje ikke like hardt i spakene, så bildene får litt mer moderat og naturlig dramatisk effekt.

I Lightroom justerer han eksponeringen om det trengs, og så kan en jo finjustere både de lyse og de mørke tonene i bildet hver for seg, det samme gjelder farger også. Clarity og vibrance er også flittig brukt. Men når han skal gjøre større ting, så er det Photoshop som gjelder, og her bruker han gjerne flere lag for å få fram de effektene han ønsker. Medien filter bruker han ofte, og han legger gjerne også til litt støy der han synes det gjør seg.

Når han redigerer portretter, så hender det ofte at han bytter ut bakgrunnen. Derfor tar han ofte vare på bilder av forskjellige strukturer som kan brukes som bakgrunner en gang i framtida. Det kan for eksempel være en sliten murvegg. For å få til dette på en enkel måte er han helt avhengig av at portrettet har en nøytral, ensfarget og jevnt belyst bakgrunn. Han bruker blend mode i Photoshop til slike jobber.

Lyssetting

Når det gjelder lyssettingen, så gjør han det gjerne enkelt. Med én blitz eller studiolampe kommer du langt, i alle fall om du legger til en reflektor. Portretter av kvinner lyssettes gjerne med en beauty dish, og fashion foto krever masse lys. Som bakgrunn trenger du strengt tatt ikke mer enn en rullegardin fra Ikea, men du trenger jo noe å henge gardinen i, så noen kroner vil det jo koste. Han synes likevel det er greit å starte med det enkle, så kan en utvide etter hvert om en føler for det.

Ved fotografering med blitz utendørs på dagtid må en jo også ta hensyn til dagslyset. Noen ganger kan det skape utfordringer, særlig om en ønsker å bruke stor blenderåpning for å oppnå uskarp bakgrunn. I slike situasjoner undereksponerer han gjerne bakgrunnen med ett, to eller kanskje til og med tre trinn. Eksponeringen av bakgrunnen styres med valg av lukkertid, og alt foregår selvsagt i manuell modus (M).

For å lyse opp motivet trengs det i slike situasjoner ganske kraftig lysutstyr, og en vanlig elektronblitz (Speedlite) er kanskje ikke nok når en skal kjempe mot det kraftige lyset fra sola. Men kjører du på med to eller tre blitzer fra samme eller forskjellige posisjoner, så hjelper det på. Da kan du kanskje greie deg uten å investere i store studiolamper (strobe light). Han hadde et ekstra tips i den forbindelse også: Hvis du kan bruke flere blitzer med redusert effekt i stedet for en med full effekt, så vil tiden det tar å lade opp igjen blitzene reduseres betraktelig og du slipper å vente lenge før du tar neste bilde, og batteriene varer også mye lengre.

Også utendørs plasserer han gjerne blitzene høyt og i en softbox, octabox eller annen lysmodifikator. Lyspunkter i bakgrunnen, som er ute av fokus, kan gi flotte, uskarpe lyspunkter.

Et enkelt fotostudio

Torkil satte opp et enkelt studio med bakgrunn og en studiolampe eller blitz med softbox. En enkel reflektor var også i bruk til noen av bildene. I og med at han fotograferte tethered, så kunne han umiddelbart vise bilene på lerretet, en meget effektiv måte å instruere på.

Mobilfoto er ikke noe Torkil driver med til vanlig, men når han befinner seg på et sted som han ønsker å fotografere, så tar han gjerne et mobilbilde. Da har ha bilde fra stedet og kan komme tilbake når lysforholdene er optimale, og GPS-data finnes jo i bildefilen. Smart!

En nyttig temadag

Vi 14 som var til stede storkoste oss sammen med Torkil, og det gjorde han også. Det skulle ikke forundre meg om han takker ja om han blir invitert til andre fotoklubber heller. Anbefales!

Vil du se flere bilder av Torkil Storli, så finner du dem her: www.torkilstorli.com

Om skribenten

Håkon Trønnes

Medlem i Vingelen Fotoklubb.

Legg igjen kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

RSS SISTE FRA NSFF.NO

  • Velkommen til 1. Digitalis 2020 5. juli 2020
    Fotoklubben Digitalkameratene inviterer til sin første nasjonale fotokonkurranse for digitale bilder. Innleveringsperiode er 1. august–20. oktober 2020. Besøk nsff.no for mer informasjon fra Norsk Selskap for Fotografi.
  • Samanlagtresultat vårrunden NM i foto 2020 16. juni 2020
    I vårrunden av NM i foto 2020 vart det levert inn 4922 bilder. Samanlagtresultata er endelig klare og tilgjengeleg her på NSFF.no. Besøk nsff.no for mer informasjon fra Norsk Selskap for Fotografi.
  • NM i Film under juryering 9. juni 2020
    Hvem juryerer NM i Film 2020? Besøk nsff.no for mer informasjon fra Norsk Selskap for Fotografi.
  • FIAP-magasin 10 er ute 7. juni 2020
    FIAP har de siste fire årene gitt ut eget medlemsmagasin, FIAP News, og nå er utgave 10 publisert. Besøk nsff.no for mer informasjon fra Norsk Selskap for Fotografi.
  • 17.mai utenom det vanlige 16. mai 2020
    Film 17.mai  slik det er i år! Filmutvalget ønsker at du sender inn din 17.mai-film! I år blir 17.mai helt spesiell. De store samlingene er borte, men det er mange fine lokale ting som skjer. Film det – levér filmen inn i vårt innleveringssystem. Selvsagt er det gratis. Det vanker en liten premie (eller to) […]

Nordiske fotoorganisasjoner

Nordic Society of Photography (NFFF) Norsk fotohistorisk forening Fellesorganisasjonen Foto-Norge Selskabet for Dansk Fotografi (SDF) Suomen Kameraseurojen Litto Ry (SKsl) Riksförbundet Svensk Fotografi (RSF)

RSS NFFF (nordic.photo )

  • NFM2020 Katalogen er forsinket 31. mai 2020
  • NFM2020-Resultater 15. mai 2020
    NFM2020-Resultater Nordisk mester i Fotografi 2020 Farger: Marc Sabat, FinlandMonokrom: Marc Sabat, FinlandAlle i NFFF gratulerer! Premierte (Awards) FargerPremierte (Awards) MonoAksepterte bilder Color og Mono(Sortert på Klass/seksjon, land og etternavn) Vinnere av ‘beste klubb’ Premie: Gullmeldalje + €1000  for hver klasse De tre beste klubbene i hvert land 
  • Nordisk Fotomesterskap 2020 1. mars 2020
    Nordisk Fotomesterskap 2020 Innleveringen er avsluttet, og denne gang ble det ‘all time high’, med 560 autorer. Juryen takker for alle bidrag og gleder seg til å starte. Planen er at resultatene skal være klare 15. mai her på vår hjemmeside. Pga. korona/Covid-19, er det en viss risiko for at juryen ikke klarer dette. Vi […]