Torkil Storli – portretter og urbane landskap
Lørdag 14. april 18 gjennomførte fotoklubbene i Alvdal og Vingelen nok et samarbeidsprosjekt. Denne gangen hadde vi invitert Torkil Storli, opprinnelig tynseting, nå bosatt på Hamar, til å vise bilder og fortelle om sin fototeknikk.
Selvlært
Torkil begynte seriøst med foto for 7 år siden etter at han hadde investert i sitt første digitale speilreflekskamera. Da bodde familien i Spania, kona jobbet som lærer mens han var hjemme og passet ungene. Da ble det også tid til å lære seg fotografering og bildebehandling på egenhånd.
HDR og tøffe portretter
Han utviklet snart en egenartet stil med HDR-fotografering, der flere bilder med forskjellig eksponering blandes sammen til et bilde på datamaskina. Bildene kan ha både ett og to trinns eksponeringsavvik, og antall bilder han bruker varierer. Motivene finner han ofte i byens gater, gjerne etter mørkets frambrudd, men også i naturen. Mange motiver som ikke blir noe særlig om du fotograferer dem på dagtid kan fungere veldig bra når mørket senker seg. Han bruker gjerne liten blenderåpning for å få stor dybdeskarphet og stjerneeffekt rundt lyspunkter, og så tar han selvfølgelig bilder med HDR-funksjonen i kamera.
Portretter er et annet av hans spesialfelter, der får han brukt sine kunnskaper innen lyssetting. Ofte får portrettene av mannfolk en ekstremt tøff look, mens damene må behandles med litt mere skånsom «pensel».
Bilderedigering
Som redigeringsverktøy bruker han Adobe Lightroom CC Classic og Photoshop CC. Han har ikke alltid noen klar formening om hvordan det ferdige resultatet skal bli da han begynner å jobbe med bildet, så det blir litt til etter hvert som jobben skrider framover. Men bildene ender som regel med å ha en god del dramatikk over seg, særlig gjelder dette det han selv kaller «Tidlig Storli», bildene fra hans tidligste del av hans fotokarriere. Nå har han gått litt videre, og drar kanskje ikke like hardt i spakene, så bildene får litt mer moderat og naturlig dramatisk effekt.
I Lightroom justerer han eksponeringen om det trengs, og så kan en jo finjustere både de lyse og de mørke tonene i bildet hver for seg, det samme gjelder farger også. Clarity og vibrance er også flittig brukt. Men når han skal gjøre større ting, så er det Photoshop som gjelder, og her bruker han gjerne flere lag for å få fram de effektene han ønsker. Medien filter bruker han ofte, og han legger gjerne også til litt støy der han synes det gjør seg.
Når han redigerer portretter, så hender det ofte at han bytter ut bakgrunnen. Derfor tar han ofte vare på bilder av forskjellige strukturer som kan brukes som bakgrunner en gang i framtida. Det kan for eksempel være en sliten murvegg. For å få til dette på en enkel måte er han helt avhengig av at portrettet har en nøytral, ensfarget og jevnt belyst bakgrunn. Han bruker blend mode i Photoshop til slike jobber.
Lyssetting
Når det gjelder lyssettingen, så gjør han det gjerne enkelt. Med én blitz eller studiolampe kommer du langt, i alle fall om du legger til en reflektor. Portretter av kvinner lyssettes gjerne med en beauty dish, og fashion foto krever masse lys. Som bakgrunn trenger du strengt tatt ikke mer enn en rullegardin fra Ikea, men du trenger jo noe å henge gardinen i, så noen kroner vil det jo koste. Han synes likevel det er greit å starte med det enkle, så kan en utvide etter hvert om en føler for det.
Ved fotografering med blitz utendørs på dagtid må en jo også ta hensyn til dagslyset. Noen ganger kan det skape utfordringer, særlig om en ønsker å bruke stor blenderåpning for å oppnå uskarp bakgrunn. I slike situasjoner undereksponerer han gjerne bakgrunnen med ett, to eller kanskje til og med tre trinn. Eksponeringen av bakgrunnen styres med valg av lukkertid, og alt foregår selvsagt i manuell modus (M).
For å lyse opp motivet trengs det i slike situasjoner ganske kraftig lysutstyr, og en vanlig elektronblitz (Speedlite) er kanskje ikke nok når en skal kjempe mot det kraftige lyset fra sola. Men kjører du på med to eller tre blitzer fra samme eller forskjellige posisjoner, så hjelper det på. Da kan du kanskje greie deg uten å investere i store studiolamper (strobe light). Han hadde et ekstra tips i den forbindelse også: Hvis du kan bruke flere blitzer med redusert effekt i stedet for en med full effekt, så vil tiden det tar å lade opp igjen blitzene reduseres betraktelig og du slipper å vente lenge før du tar neste bilde, og batteriene varer også mye lengre.
Også utendørs plasserer han gjerne blitzene høyt og i en softbox, octabox eller annen lysmodifikator. Lyspunkter i bakgrunnen, som er ute av fokus, kan gi flotte, uskarpe lyspunkter.
Et enkelt fotostudio
Torkil satte opp et enkelt studio med bakgrunn og en studiolampe eller blitz med softbox. En enkel reflektor var også i bruk til noen av bildene. I og med at han fotograferte tethered, så kunne han umiddelbart vise bilene på lerretet, en meget effektiv måte å instruere på.
Mobilfoto er ikke noe Torkil driver med til vanlig, men når han befinner seg på et sted som han ønsker å fotografere, så tar han gjerne et mobilbilde. Da har ha bilde fra stedet og kan komme tilbake når lysforholdene er optimale, og GPS-data finnes jo i bildefilen. Smart!
En nyttig temadag
Vi 14 som var til stede storkoste oss sammen med Torkil, og det gjorde han også. Det skulle ikke forundre meg om han takker ja om han blir invitert til andre fotoklubber heller. Anbefales!
Vil du se flere bilder av Torkil Storli, så finner du dem her: www.torkilstorli.com