God lyd på din film; hva tenker du?
Alle konsument HD-filmkameraer gir jevnt god bildekvalitet. Men; hvordan er det med lyden?
Lyden er for den jevne amatørfilmer et fortsatt et forsømt tema. Videokamera eller DSLR. Alt for mange opptak skjemmes av manglende lyd, overstyrt lyd, eller lyd som i realiteten representerer uønsket støy. I de fleste tilfellene skyldes dette at brukeren ikke tenker lyd, men kun er fokusert på å få et brukbart bilde.
Når man tenker over hvor stor betydning god lyd har for totalopplevelsen av en film, så har amatørfilmeren absolutt noe å strekke seg etter i 2014.
God lyd starter med en god ekstern mikrofon som er tilpasset oppgaven den skal løse. Kameraets egen innebygde mikrofon løser sjelden behovet på en god måte. God lyd oppnås ved å fange den lyden som angår motivet på en sterk og klar måte. På markedet finnes et stort utvalg av mikrofoner til ulike oppgaver. Ved intervju eller opptak av fortellerstemmer brukes ofte en mygg – kabelbasert eller trådløs. Den mest vanlige situasjonen for amatørfilmeren er imidlertid å ha mikrofonen montert på kamera. Ved arbeid med gruppefilm monteres mikrofonen gjerne på en bom som betjenes av en lydmann for å komme nærmest mulig lydkilden.
Det er viktig å velge mikrofoner med riktig karakteristikk. En retningsstyrt mikrofon (nyre/ supernyre) løser mange oppgaver tilfredsstillende ved at den prioriterer lyden foran kamera og undertrykker lyd fra sidene og bakfra. På noen avanserte mikrofontyper kan dette reguleres etter behov.
Både Sony, Sennheiser, Røde og andre produsenter leverer kameramikrofoner til mange forskjellige oppgaver og i mange forskjellige prisklasser. For videokamera og for DSLR. For den evne amatørfilmer med middels lommebok finnes det gode lavbudsjettmikrofoner for kameramontasje som gir svært gode resultater sammenlignet med kameraets innebygde mikrofon. Vi vil her nevne to stykker som begge er mono (og koster 1800 – 2500 kroner. Stereo er dyrere og det er sjelden man behøver stereo på kontentum lyd.
Mange av kameraprodusentene leverer også egne separatmikrofoner og da ofte som ”hotshoe”-løsninger hvor mikrofonen monteres direkte i sokkelen på kamera og uten separat kabelforbindelse. Internmikrofon kobles automatisk bort.
Målsetningen må være; uansett mikrofontype og prisklasse; å velge riktig verktøy til riktig jobb for å oppnå en lydkvalitet som kan likestilles med bildekvaliteten og gi seeren en bedre totalopplevelse. Og; skulle lydopptakene likevel dårlige; så kan de enkelt tas vekk/ reduseres på redigeringsbordet og erstattes med annen lyd.
Fortsatt må målsetningen være å gi seerne en bedre totalopplevelse av nettopp din film. Tipper du er enig uansett om du bruker videokamera eller DSLR når du filmer. Følger du opp de gode intensjoner og tenker bedre lyd?