«De bare dro…» — fotoutstilling
Du har kanskje sett det på vei til hytta eller ferie? De vakre forlatte eiendommene som står der med tomme vinduer og et slitt ytre. Noen dro og kom aldri tilbake. Noen lukket døren for siste gang, og mange steder står eiendommene omtrent urørt. Hvem var de? Hvordan levde de? Hvorfor dro de?
Mange fraflyttede landbrukseiendommer har stått tomme i 10, 20, 30 år, eller enda lenger. Noen kan fremdeles reddes, men naturen er i ferd med å ta flere av dem tilbake. HØKK-medlem Mari Johnsen Viksengen startet for noen år siden et fotoprosjekt der hun reiste rundt på Østlandet for å fotografere dette forfallet – et forfall de fleste ikke aner eksisterer. Med ærbødig tilnærming har hun dokumentert inntrykkene i husene hun har besøkt, akkurat slik hun fant dem da hun trådte over dørterskelen. Ingenting er flyttet, ingenting er endret på. Slik er kodeksen i urbex/rurex-fotografi: «Legg ikke igjen annet enn fotavtrykk, ta ikke annet enn minner».
Etter en stund begynte Mari å fundere på årsaken til denne fraflyttingen, og prosjektet ble til en blogg. Nylig ble Ringerikes Museum oppmerksom på bloggen, og inviterte henne til å lage en fotoutstilling. Tittelen på utstillingen er «De bare dro…». Med den ønsker Mari å vise og levendegjøre – med foto og tekst – forfall, fraflytting, dagliglivet og den aller siste dagen. Den dagen de bare dro.
Utstillingen kan beskues ut august måned (kart).
Museet er stengt mandager, men er ellers åpent alle dager kl. 11.00 – 16.00.
Inngang koster 70 kroner for voksne og 50 for barn/honnør/student.
Nedenfor vises noen av originalbildene som er brukt i museumsutstillingen. Klikk for å se større:
Teksten i denne artikkelen er basert på pressemeldingen som følger utstillingen, samt samtale med Johnsen Viksengen. Les mer om prosjektet – og ikke minst fotografens tanker rundt det hun har observert – på bloggen De bare dro. Les også omtale av utstillingsåpningen i RingeriksAvisa.
Bildet i toppen er tatt under en ad-hoc utstilling 8.—9. juli, på Narestø nær Arendal. Her viste Mari Johnsen Viksengen frem en rekke av originalbildene fra museumsprosjektet.