Filming på buss, båt, tog, bil eller ferge?


Det er snart ferietid og mange av oss skal ut og reise. Kanskje med buss, bil, båt, ferge og tog. Det betyr utfordringer for dem som ønsker å ta levende film; 25 bilder pr. sekund! Hva bør vi tenke på før avreisedagen er der? Her følger noen tanker og tips som både fotografen og videografen bør legge seg på minnet.

  1. Spør gjerne reiseselskapet på forhånd om det er greit at du filmer og at du kan bli nærgående…
  2. Hvis du er passasjer, men skal gjøre film; velg deg en plassering i bussen som gir deg god adkomst til resten av kjøretøyet uten at noen stadig vekk må flytte på seg.
  3. Skal du filme på buss på svingete og humpete vestlandsveier har du stor utfordring i å holde kamera stabilt. Husk at du som kamerafører også må være stabil… På motorveien går det bedre.
  4. Sett «sjøbein» for å unngå å ta overbalanse.
  5. Stativ fungerer dårlig; monopod eller tripod (ett-bein eller tre-bein), all vibrasjon overføres til kamera; med mindre du utstyrer deg med spesialutstyr. Kroppen er en god støtabsorbent, bruk den. Albuene inn til kroppen; ikke støtt deg til bussen. Vær kroppsmyk…
  6. Om du skulle brukt et stativ som hadde det trolig bare vært et Steadicam som hadde dugd. Men de er dyre, tar plass og tar tid å montere. Upraktisk på busstur hvor det er trangt og noe plutselig hender.
  7. Hvis kamera har «Steadicam-innstilling» (image stabilizer); optisk og/ eller elektronisk; bruk den. Hvis den er gradert; bruk «best».
  8. Unngå å bruke tele (zoom), det bare forsterker rystelser/ vibrasjoner. Bruk vidvinkel; gå heller tett på motivet om du må. Da beholder du normalt også skarpheten og alle fregner og kviser kommer med.
  9. Beveg deg med kamera når det er mulig – om enn det er på en buss. Det skaper liv; det skjer noe.
  10. Filmer du på en buss med mye vinduer så har du nok lys, men ofte motlys som gjør at mennesker opptrer som silhuetter. Hvis det ikke er ønskelig; mål lyset mot en person, lås blenderen. Bruk manuell innstilling dersom ditt kamera har muligheten for det. Alternativt film fra vindussiden og sørg for at det bildet du ser ikke inkluderer for mye vinduer på andre siden…
  11. En buss med skitne og stripete vinduer kan gi dårlige bilder; spesielt hvis kamerat fokuserer skarpt på glasset og ikke motivet utenfor. Bruk manuell fokusering om du har muligheten.
  12. En buss beveger seg stort fremover. I praksis filmer vi både til høyre og til venstre. Det kan gi ulemper i redigeringen ved at seeren kan få opplevelsen av at bussen kjører fram og tilbake – stadig vekk. Sørg for å også ta retningsnøytrale klipp som du kan bruke i redigeringen. Slike klipp kan være nærbilder av personer, bussdetaljer, girspaken, førermiljøet og eksterne bilder.
  13. Om mulig er det kjekt å ha noen eksterne filmklipp; «bussen kjører», men det krever selvsagt samarbeid med selskapet og sjåføren (bussen må jo stoppe flere ganger) for at videografen skal komme seg ut; få tatt klippene og komme seg innpå igjen.
  14. Om ditt kamera har valg om å filme progressivt eller interlaced; velg progressivt. Det er best i forbindelse med bevegelige motiver (raske bevegelser).
  15. Hvis ditt kamera har skjermsøker, bruk den. Da kan du bruke begge øynene til å observere andre ting mens kamera går.
  16. Kjekt med lyd, men på en buss blir det mye lyd (støy). I den grad du vil «intervjue» folk på bussen, bruk helst en retningsstyrt mikrofon. Da kan du eliminere litt bakgrunnsstøy og bedre få fram det du vil.
  17. Kjør lange klipp, så slipper du å irritere deg over manglende stoff når du er i redigeringa.
  18. Hvis lyden noen ganger er viktig og bildet mindre viktig; la kamera gå!  Bildet kan du fjerne/ erstatte i redigeringa senere om nødvendig. Stopp ikke kamera nå en reisevenninne holder på å avslutte en god vits eller historie!
  19. Kan ditt kamera filme både i 4:3 og 16:9? Velg 16:9 hvis du vil vise det fram i samme formatering (moderne TV-er).
  20. Vær med alle steder der det skjer noe.
  21. Ta mange nærbilder; du får aldri nok av dem i redigeringa!
  22. Har du nok batterikapasitet? Reserve er kjekt å ha; ofte helt nødvendig hvis ditt standardbatteri har få mAh (milliamperetimer).
  23. Har du laderen med deg?
  24. Nok kameraminne/ nok minnebrikker med deg på turen (du bruker vel ikke tape lengre)? Minnebrikke for video må være i klasse 4 eller høyere; aller helst klasse 10. Da er du sikret «smoothe» filmklipp.

NSFF Magasinet ønsker deg god ferie; uansett hva du måtte finne på. Det viktige er at du husker å ha med ditt kamera og ikke glemmer å hverdagsdokumentere. Redaksjonen vil sette stor pris på om du deler noen av innstrykkene i tekst og foto/ film med andre når du er tilbake fra ferieturen din!

Om skribenten

Roy Morten Gleditsch

Filmskaper siden 1970. Medlem av Bergen Fritidsfilmere siden 1980. Redaktør av NSFF Magasin fra oppstarten til juni 2016, tidligere medlem av Filmutvalget. Æresmedlem NSFF.

Legg igjen kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

RSS SISTE FRA NSFF.NO

Nordiske fotoorganisasjoner

Nordic Society of Photography (NFFF) Norsk fotohistorisk forening Fellesorganisasjonen Foto-Norge Selskabet for Dansk Fotografi (SDF) Suomen Kameraseurojen Litto Ry (SKsl) Riksförbundet Svensk Fotografi (RSF)

RSS NFFF (nordic.photo )